موفقیت در توسعه مستلزم مطالبه گری منطقی و تخصصی مبتنی بر نیازهای محلی منطقه ای و ملی است
شهرستانهای بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ از اعتبارات ملی بی بهـره ماندنـد و کاشمـر تنهـا یک پروژه ملی دارد که مربوط به گذشته است.
مهندس جعفر سلیمانـی شهـردار وقت کاشمـر در گفتگو با دو هفته نامه سرو کاشمر با اشـاره به نحوه توزیـع اعتبارات عمرانـی و توسعهای کشو...
شهرستانهای بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ از اعتبارات ملی بی بهـره ماندنـد و کاشمـر تنهـا یک پروژه ملی دارد که مربوط به گذشته است.
مهندس جعفر سلیمانـی شهـردار وقت کاشمـر در گفتگو با دو هفته نامه سرو کاشمر با اشـاره به نحوه توزیـع اعتبارات عمرانـی و توسعهای کشور و استان اظهار داشت: سه سرفصل اعتباری در تخصیص اعتبارات وجود دارد.
وی با بیان این که اولین سرفصل مربوط به اعتبارات ملی است گفت: این اعتبارات که در پیوست قانون بودجه کل کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد، بیشتر شامل پروژه های بزرگ میشود و مبادله موافقت نامه ی آن نیز در مرکز انجام میشود.
مهندس سلیمانی دومین نوع را اعتبارات ملی استانی اعلام کرد و بیان داشت: این اعتبارات به صورت ملی توزیع میشود و مبادله موافقت نامه آن به صورت استانی است.
شهردار سابق کاشمر در مورد سومین نوع اعتبار، اعتبارات استانی با تاکید بر این که این اعتبارات استانی، تملک داراییهای سرمایه ای است که تصویب و تامین و تخصیص آن در اختیارات استان قرار دارد ابراز داشت: اعتبارات استانی عموما محدود به پروژه های کوچک و مقیاس محلی است.
وی خاطر نشان کرد: علی رغم وجود نیازهای متعدد زیرساختی در چهار شهرستان خطه ترشیز چه در بعد محلی و چه در بعد منطقه ای و ملی در سالهای اخیر، چهار شهرستان این خطه، در سرفصل های اعتباری فوق گمنام و مظلوم واقع شده اند.به طوری که شهرستانهای خلیل آباد و بردسکن و کوهسرخ از حیث وجود پروژه های ملی و بزرگ محروم هستند و شهرستان کاشمر تنها در یک پروژه ی نیمه تمام راه کاشمر به سه راهی شادمهر که مربوط به گذشته است، دارای اعتبار ملی است.
مهندس سلیمانی افزود: با این اوصاف نه تنها شاهد افزایش امیدها با این بی توجهی ها نخواهیم بود، بلکه انباشت انتظارات مردمی و برآورده نشدن آن، موجب سرخوردگی و دل شکستگی های بیشتر خواهد شد، دریغا برخی افراد که در همه موضوعات خود را صاحب نظر میدانند، فارغ ازحوزه ی تخصص و تجربه و کاری که بلد هستند، بدون اینکه متوجه باشند به جامعه آدرسهای غلط میدهند و در مقام قضاوت و پمپاژ تحلیلهای بدون پایه و اساس، به مردم با اهداف شخصی یا غیر شخصی میپردازند، در حالی که با نیم نگاهی به آمار کشته های حوادث جاده ای در خطه ترشیز و توجه به آلام و مصائب و درد و رنج های همیشگی مردمان شریف این خطه کاملا واضح و آشکار است.
شهردار وقت کاشمر اذعان داشت: با وجود این مهم آیا وقت آن نرسیده است که همه اصحاب قلم و فعالان اجتماعی و تاثیر گذاران مردمی و محلی فارغ از نگاههای جریانی و سلیقه ای به متن مشکلات مردم و جامعه بپردازند.
وی یادآور شد: انگار، همین دیروز بود که بنده بحث ارتقای فرودگاه سبک موجود کاشمر را مطرح کردم، کم نبودند افرادی که بر آشفتند و قصه ها ساز کردند و کاری که قابل انجام بود و مراتب تحقق آن در مسیر اقدام قرار گرفته بود را از مدار اقدام و عمل خارج کردند، به بهانهی اینکه مردم گرسنه هستند، فرودگاه می خواهیم چه کنیم، در صورتی که در همین نزدیکی فرودگاه گناباد بهره برداری شد و اساسا مبحث اعتباری پروژه های توسعه ای و عمرانی از معیشت مردم عزیز جداست و اگر ما از حق خود در پروژه های زیرساختی محروم بمانیم توجه متفاوتی در حوزه معیشتی به ما نسبت به سایر شهرستانها نمیشود.آن چه هیچ گاه از یادم نخواهد رفت و باید ذکر شود این بود که در معیت آقای دکتر بنیادی نماینده وقت مجلس خدمت معاون وزیر و ریاست سازمان هواپیمایی کشور رسیدیم و ایشان اعلام کرد با افزایش عرض و طول باند موجود امکان نشست و برخاست پروازهای مسافربری در فرودگاه فعلی وجود دارد، بدون تردید بایستی متناسب با استاندارد ها این مهم تحقق پیدا میکردو به عینه مشاهده کردیم که آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس در سفر سال گذشته از این فرودگاه استفاده نمودند،
مهندس جعفر سلیمانی با اشاره پروژه باند دوم کاشمر به سه راهی شادمهر که در دوره خدمتی وی و شورای وقت انجام شد گفت: چقدر تخریب و حاشیه سازی انجام دادند در حالی که این کار فاخر انجام گرديد و امروزه با برآورد سرمایه ای حدودا سیصد میلیارد تومان ارزش معادل کارهای عمرانی کل چهار سال این دوره از شورا و شهرداری وزن ارزشی و عملیاتی دارد. حلاوت و شیرینی این اقدام آنجا ست که اهالی شریف روستای رزق آباد اظهار می دارند تا قبل از دوبانده شدن این محور پر حادثه، فقط روستای رزق آباد ۱۰ حادثه منجر به فوت در این محور داشته و از این بابت دل مردمان شریف این روستا همیشه خون بوده و اکنون ۵ سال است که تلفات جاده ای این بخش از محور به صفر رسیده است، آیا با وجود این مهم که فقط همین اقدام، گوشه ای از ارزش این کار ارزشمند هست بازهم عده ای بایستی این نوع خدمات به مردم را نادیده بگیرند و تخریب کنند. شهردار وقت کاشمر با بیان این که زمانی در همین روزها بود که به یکی از عمده ترین مشکلات شهرستان کوهسرخ یعنی احداث باند دوم کاشمر به کوهسرخ اشاره داشتم ، متذکر شد: خیلی ها این مطالبه به حق مردمی که مبتنی بر توان و تجربه کارشناسی و اجرایی بنده بود را به سخره گرفته و به جهت اینکه در درک فرایندهای تعریف و تصویب این نوع پروژه ها فاقد دانش لازم و تخصص و تجربه هستند به خودشان اجازه دادند، هر استهزا و ادبیاتی را خارج از شان و اخلاق انجام دهند.
وی ادامه داد: بدون تردید تا مادامی که افراد صاحب نظر خودشان را کنار بکشند و مطالبات مردمی را جهتدهی درست نکنند و اجازه دهند تا حاشیه ها بر متن واقعیات جامعه غالب شود، ما از توسعه نسبت به حتی شهرستانهای کوچکتر، عقب مانده تر خواهیم ماند.
وی با بیان این که دردوران خدمتم بارها به خاطر وضعیت جاده ی کوهسرخ، به حال منطقه و مردمان شریف خطهی منطقه غصه خوردم اظهار داشت: زیباترین مسیری که علاوه بر تردد وسایل نقلیه سرتاسر آن محل تفرج اهالی شریف کاشمر و کوهسرخ و مسافران و گردشگران است، در نظر کارشناسی از ۳۰ کیلومتر این محور حدودا ۵ کیلومتر با سختی های عملیاتی مواجه و ۲۵ کیلومتر آن بدون سختی قابل اقدام هست.دو کیلومتر از سی کیلومتر را ما آماده آسفالت نمودیم و برای تحقق آن ده هزار کامیون سنگ و خاک را جابجا نمودیم.با یک نسبت ساده اگر دو کیلومتر را نسبت به سی کیلومتر محاسبه نماییم.۶ درصد یعنی یک پانزدهم کار با تلاش ما و با استفاده از ظرفیت های محلی انجام شد.حال تصور بفرمایید تا کیلومتر ۵ همین محور ظرف شش ماه قابل آزادسازی و آماده سازی برای آسفالت هست و از سمت کوهسرخ هم ۸ کیلومتر بدون هرگونه مشکلی در کمتر از یکسال قابلیت تحقق و بهره برداری باند دوم را دارد.به جای اینکه بنشینیم و منتظر باشیم باید پیگیری و پیگیری کنیم تا ابتدا مطالعه لازم صورت پذیرد و بعد هم در قطعاتی، این هدف و نیاز ضروری را محقق نماییم.
مهندس سلیمانی شهردار وقت کاشمر در خاتمه ابراز داشت : باز هم لازم هست تاکید نمایم که فارغ از تخریبها و تمسخر های افراد بدون دانش و بینش این کار سترگ ضروری و انجام شدنی است، امیدوارم نگارندگان محتوای تخریبی که دانسته یا ندانسته دنبال مایوس کردن مردم هستند روزی به این باور برسند که اجرای چنین پروژههایی با پیگیری و مطالبهگری پیوسته و حمایت مسئولین و ائمه ی جمعه و مردم شریف کاشمر و کوهسرخ امری است تحقق یافتنی نه یک آرزوی محال ودست نیافتنی، تا وقتی ما نشسته باشیم و از مجاری اداری و قانونی مطالبه رفع مشکلات مردم و پیشگیری از حوادث و کشتارهای جاده ای را انجام ندهیم بدون شک کماکان در اعتبارات ملی هیچ سهمی نخواهیم داشت و در کنار گوشمان شهرستانهای دیگر گوی سبقت را از ما با پیگیری درست و مطالعه و تعریف پروژه های ملی خواهند ربود، و ما کماکان مصیبت دیده و داغدار باقی خواهیم ماند و شاهد قربانی شدن عزیزانمان خواهیم بود.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ