همراز 349
- با سلام و خسته نباشید . کودکی دارم 4 سال و نیم . خیلی به نقاشی علاقمند است و استعداد دارد ، ولی وقتی کنارش می نشینم و راهنماییش می کنم همکاری نمی کند و بیشتر حالت لجبازی می گیرد و رها می کند میخواهم بدانم آیا بی توجهی به استعداد و علاقه اش باعث نمی شود استعداد کور شود یا باید رهایش کنم تا خودش رشد کند ؟ متشکرم
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترم و کودک عزیزتان
نقاشی صرفا یک سرگرمی ساده برای کودک نیست، نقاشی کشیدن به خلاقیت، بهبود بیان احساسات، افزایش عزتنفس و کاهش اضطراب در کودکان کمک میکند. به همین خاطر وقتی کودک نقاشی میکشد اجازه دهید تا خودش آنچه را در ذهن دارد روی کاغذ بیاورد. وقتی که به ذهن کودک خود جهت میدهید و مدام به او میگویید که چه کاری باید انجام دهد و چه چیزی بکشد، لذت نقاشی از کودک گرفته میشود و اثربخشی مفید نقاشی کاهش مییابد. نگران پرورش استعداد و علاقه کودک نباشید . مسیر خودش را طی خواهد کرد . موفق باشید .
2- سلام خانم دکتر و مسئولین محترم نشریه. ضمن سپاس از همه شما عزیزان ، من در یکی از مراکزی هستم که با چندین نوجوان با سابقه رفتارهای پرخطر و ترک تحصیل کرده سرو کار دارم . اگر چه غالبا در خانواده های ناسالم رشد کرده اند ولی بعضی از اینها خانواده های خوبی هم داشته اند که با این وجود گرفتار شده اند .می خواستم بطور کلی بدانم اصلی ترین دلایل رفتارهای پرخطر در نوجوانان چیست؟ متشکرم
سلام و ارادت و خداقوت خدمت شما بزرگوار، انشالله ماجور باشید . دقت کنید دلایل زیادی وجود دارد که سبب بروز این رفتارها در نوجوانان میشود که به چند مورد آنها اشاره میکنم :
ابتدا خانواده را بعنوان مهمترین عامل در نظر بگیرید.خانواده کانون رشد تربیت و یادگیری انسان است. تمام ملاکهای انسانیت از خانواده آموخته میشود. خانوادهها باعث رشد فرهنگی، شناختی و اجتماعی انسان میشوند و با محبت بی دریغی که به فرزندان هدیه میکنند آنها را از لحاظ عاطفی بی نیاز میگردانند؛ بنابراین اگر فردی از نعمت داشتن خانوادهی خوب محروم شود میتواند در معرض بسیاری از آسیبها قرار بگیرد. طبق آمار نوجوانانی که به مصرف مواد مخدر و الکل روی میآورند، معمولا خانوادهی متشنجی دارند. در این افراد معمولا اعضای خانواده نیز درگیر این گونه رفتارها هستند، یا روابط عاطفی سالمی دربین آنها وجود ندارد.
دومین عامل فشارهای وارده از طرف مدرسه هاست. مدارس گاهی با بی توجهی، گاهی با سختگیری، گاهی با برخوردهای نامناسب با دانش آموزان، برمشکلات دوران بلوغ دامن میزنند. این فشارها در دوران بلوغ به خودی خود میتوانند زندگی فرد را دستخوش کنند، به همین سبب دانش آموزان ممکن است از درس و مدرسه گریزان شوند ، ترک تحصیل کنند و برای کاهش فشارهای روانی ناشی از آن به رفتارهای پرخطر روی بیاورند.
سومین عامل محیط زندگی است. محیطی که در آن زندگی میکنیم میتواند به بسیاری از فعالیتها و رفتارهای ما جهت بدهد. حال نوجوانی را در نظر بگیرید که در اوج تغییرات هورمونی و تحول روحی و روانی است و در محیطی کاملا متشنج زندگی میکند. این نوجوان میتواند به شدت تحت تاثیر مجرمان و بزهکاران اطراف خود قرار بگیرد.
عامل چهارم ، عوامل روانشناختی است . مسلما هر چه سلامت روانی یک فرد نرمالتر باشد، کمتر به فکر آسیب به خود و اطرافیان است. نوجوانانی که دچار افسردگی یا اضطراب هستند، تمایل بیشتری برای استفاده از مواد مخدر دارند. اعتماد به نفسی که نوجوان دارد میتواند به او حس ارزشمندی القا کند، اگر فرد در دوران نوجوانی مقدار کافی اعتماد به نفس نداشته باشد و دائما به دنبال تایید از جانب دیگران باشد، تحت فشارهای روانی ممکن است به سمت انجام رفتارهای پرخطر کشیده شود.
پنجمین مورد گروه دوستان هستند . نوجوانان در دوران بلوغ به شدت تحت تاثیر دوستان خود هستند و دائما از آنها الگوبرداری میکنند، به گونهای که یک رفتار غلط دوستشان میتواند، از هزاران رفتار اصولی خانوادهی آنها تاثیرگذارتر باشد. اگر در این دوران نیازهای عاطفی و روانی نوجوان به شکل درستی از طرف خانواده بر طرف نشود؛ ممکن است او را به سمت دوستانش بکشاند، به گونهای که آنها را به خانوادهی خود ترجیح دهد و اگر این دوستان رفتارهای پرخطر داشته باشند فرد نیز سعی میکند خود را شبیه آنها کند؛ بنابراین والدین باید این نکته را بدانند که اگر نیازهای عاطفی فرزند خود را برطرف نکنند، او به دنبال کسان دیگری برای جلب محبت و توجه میرود.
موفق باشید .
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ