نمایشی از جنس موتور، به قیمت جان
با شروع بهار و تابستان و استفاده سهل و آسانتر از موتور سیکلت حرکت موتورسواران نسبت به ماه های سرد سال افزایش می یابد . این روزها اگر از بلوار سید مرتضی، بلوار معلم ، خیابان خرمشهر و امام گذر کنید، راکبان موتور را می بینید که با ویراژ دادن، لایی کشیدن و گاه ورود به حریم پیاده رو ها برای مردم مزاجمت ایجاد می کنند. ناگفته نماند که انجام حرکات نمایشی در خیابان ها خلوت تر مثل امام موسی صدر به مراتب بیشتر از خیابان های پرترافیک شهر است.
استفاده خانوادگی بیش از ظرفیت، بی توجهی به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، عبور از چراغ قرمز، ورود ممنوع و حرکات خطرناک رانندگی تنها برخی از تخلفاتی است که موتور سواران آن را تخلف نمی دانند و انجام آن برایشان به یک عرف تبدیل شده است.
- کاشمر و تعداد زیاد راکبان موتورسیکلت
در شهرهای کوچکی مثل کاشمر تعداد زیادی از افراد، موتورسیکلت را به خاطر ارزانی و کم هزینه بودن انتخاب می کنند . در کاشمر مسیرها کوتاه است و استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی تلفنی و تاکسی اینترنتی هم هزینه بر. از این جهت یک وسیله که به راحتی می تواند شهروندان را به مسیر دلخواه برساند موتور است. برای بیشتر کاشمری ها سوار شدن بر موتورسیکلت هدف دار است یا برای رسیدن به مقصد استفاده می شود و یا برای امرار معاش.
اما موضوع اصلی این است که بخش قابل توجهی از تلفات رانندگی درون شهری مربوط به موتورسواران است.
- چرا موتورسواران حادثه می آفرینند؟
برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی، ۷۸ درصد از جانباختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده میباشد که ۳۶ درصد آن مربوط به موتور سیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.
جامعه شناسان میل به سرعت غیرمجاز در موتورسوارن باعث ایجاد حادثه می دانند و معتقدند که برخی از این حرکات ناشی از تعجیل یا محدودیت زمانی است. راننده خودرو یا راکب موتورسیکلت تلاش میکند، با تسریع حرکت خود، زمان کمتری را برای سیر مسیر صرف کند که البته این توجیه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست زیرا ریسک آن با جان و سلامتی راننده، مسافران یا راکبان موتورسیکلتها پرداخت خواهد شد.
علاوه بر این تعداد که مقصد و کار برایشان مهم است، بسیاری جوانان از موتوسیکلت بیشتر به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده می کنند، خیابان ها، پیاده روها و اماکن عمومی را به جولانگاه خود تبدیل می کنند، این جوانان معمولا سرعت مجاز رانندگی را نمی پسندند و راضی شان نمی کند یک جامعه شناس در این باره می گوید: عشق به سرعت از آن دست علایقی است که برآیند بیرونی ندارد و خود مقوله سرعت برای نوجوان و جوان مهم است به این معنی که نوجوان سریع رانندگی نمی کند تا به چیزی برسد، بلکه به خود سرعت علاقه مند است. او سریع رفتن را، ولو به سمت ناکجارفتن باشد، دوست دارد.وی می افزاید: در واقع برخی جوانان با سرعت بالا و حرکات ماجراجویانه تلاش میکنند با خودنمایی، چهرهای متفاوت و متمایزی در مقایسه با دیگر افراد جامعه از خود به تصویر بکشند.
جان شهروندان دیگر در خطر است
موتور سیکلت هایی که با سرعت تمام در خیابانها در حال تک چرخ زدن و انجام حرکات نمایشی هستند، بدون توجه به شلوغی معابر و وجود کودکان و زنان از جلو و کنار ایشان عبور کرده ونه تنها حق عبور و مرور را از آنها سلب می کنند بلکه باعث ایجاد ترس دردل آنها نیز می شوند، برای رهایی ازترافیک و یا حرکت سریعتر وارد پیاده راه شده ضمن گاز دادن ویراژ و بوق زدن های ممتد و موجب وحشت و
تکانه های عصبی برای عابران می شوند و صد البته گاهی اوقات نیز در پی این حرکت ناشایست و غیرقانونی موجب بروز تصادف و آسیب های جدی به شهروندان شده و آنها را راهی بیمارستان می کنند.
رفتارهای مخاطرهآمیز و پر ریسک موتورسواران در شهر، تنها موجب ناامنی رفت و آمد در خیابانها برای شهروندان نشده است و آمارها، بیانگر این واقعیت تلخ است که پیامدهای خطرناک تصادفات و رویدادهای رانندگی مرگبار، دامنگیر خود موتورسواران نیز میشود. یک کارشناس در مورد تصادف موتور با عابر پیاده می گوید: در تصادفات عابرين پياده با موتورسواران، ابتدا ضربه به عابر وارد شده سپس زير پاي وي خالي مي شود، فرد با يک چرخش يا پرش ناگهاني بر روي زمين افتاده و سر يا بدنش با آسفالت کف خيابان يا جدول هاي حاشيه خيابان و نظاير آن برخورد مي کند. در بيشتر مواقع ديده مي شود که در هنگام وقوع اين وضعيت، سرعت فرد حادثه ديده با سرعت موتور سوار برابر شده و فرد مصدوم و حادثه ديده به يکي از طرفين پرتاب مي شود. حال چنانچه سرعت موتور سوار بالاتر از حد معمول و استاندارد باشد عابر پياده به سمت جلو پرتاب و با زمين برخورد مي کند که صدمات وارده بعد از جدايي از موتور سيکلت جزو آسيبهاي ثانويه محسوب مي شود.
یک متخصص بیهوشی هم با اشاره به اینکه تعداد کشته شدگان در تمامی انواع حوادث و در راس آنها حوادث ترافیکی، بعداز مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی مقام دوم را دارد، می گوید:«با این تفاوت که بیماری های قلبی عروقی عمدتا افراد سنین بالاتر از ۶۰ سال را به کام مرگ می کشاند درحالیکه میانگین سنی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی ۲۷ تا ۳۶ سال است.»
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ