تحلیلی بر تحرکات انتخاباتی دیار ترشیز
درهر جامعه ، شرکت مردم در انتخابات یکی از سطوح و عرصه های مهم مشارکت سیاسی قلمداد شــده و کندوکاو در ادبیات آن این نکته را روشن می ســازد که پژوهشگران به انتخابات همواره توجه خاص داشــته و همین اهمیت سبب شده اســت محور مشارکت سیاسی بر حلقه مشارکت انتخاباتی بچرخد، به گونه ای که می توان گفت زندگی سیاســی شــهروندان در انتخابات خلاصه می شود.
کاشمر هم از این قاعده مستثنی نیست . کمتر از 50 روز مانده به انتخابات، سوالات در ذهن مردم کاشمر راجع به کاندیدا کم کم شکل گرفته است و می خواهند بدانند چه کسانی در رقابت قرار می گیرند؟ رقابت اصلی بین چه افرادی است؟ وصندلی بهارستان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از آنِ که خواهد شد؟
در پاسخ می توان گفت به نظر می رسد در این دوره از انتخابات پنج شش نفر تبلیغات انتخاباتی را به طور جدی شروع کرده اند که همگی از درون یک جریان که امروز جریان انقلابی نام گرفته است برخاسته اند و همه یک نوع تفکر و روش و منش دارند.
این موضوع از چند جهت قابل بررسی است که در اشاره ای گذرا به هر کدام از این ابعاد خالی از لطف نیست:
الف: نوع رقابت
- حضور این افراد به عنوان کاندیدا ،رقابت درون گروهی ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن خرده گروه هایی شده که هر یک داعیه برتر بودن دارند و به وحدت اصولگرایان یا جریان انقلابی آسیب می زند.
گفته می شود در کشور پنج گروه در جبهه اصولگرایی آمادگی خود برای حضور و ارائه لیست در انتخابات را اعلام کردهاند، به نظر می رسد تعداد گروه ها در کاشمر کمتر باشد و به جز دو گروه که جلساتی نسبتا رسمی و غیر رسمی دارند و اعلام حضور کرده اند، بقیه کاندیدا به عنوان مستقل و انقلابی وارد صحنه شده اند.
- حضور خرده جریان ها در گروه اصولگرایان باعث تقویت جریانات قومی و منطقهای شده است که احتمال می رود بر پراکندگی آرا تاثیر مستقیمی داشته باشد به عنوان مثال سه نفر از کاندیدا با محوریت کوهسرخ، یک یا دو نفر خلیل آباد و یک نفر با محوریت بردسکن فعالیت می کنند.همه این افراد میزان آرای کاشمر را بنا به منطقه ای که اقوامشان زندگی می کنند یا فعالیت هایی که انجام داده اند نسبت به دیگر رقبا بیشتر ارزیابی می کنند.
- همه این افراد مشکلات منطقه ترشیز را بررسی کرده اند و صحبت هایشان حول محورهای مشابهی بیان می شود و در نبود یک رقیب قدرتمند کار خود را زیاد مشکل نمی دانند و گمان دارند می توانند در کسب آرا موفق باشند.
ب. دیدگاه های مختلف راجع به رقابت درون گروهی
- مالک شریعتی نماینده مجلس در این مورد می گوید:« ما تجربه خوبی از رقابت درون جریانی نداریم. در این زمینه میتوانیم به انتخابات مجلس نهم نگاه کنیم که یک رقابت درونجریانی شکل گرفت. وقتی رقابت درونجریانی شکل بگیرد، نمیتوانیم آرمانگرایانه تحلیل کنیم. خیلی نمیشود جلوی تخریب و ایجاد شکافهای درونگفتمانی را گرفت. در مجموع رقابت درونجریانی به صلاح جریان انقلاب نیست. من در مجموع وحدت و انسجام را بهتر میدانم، حالا ممکن است یک زمانی به وحدت حداکثری دست پیدا نکنیم، ولی در وضعیت وحدت نسبی باشیم، اما راهبرد ما باید تحقق وحدت باشد و به این سمت حرکت کنیم.»
- باهنر در گفتوگویی که به تازگی داشت در این مورد گفت: «یک آرزو دارم که در شهرهای بزرگی مثل تهران جریان اصلاحطلب و میانهرو مثل حزب اعتدال و توسعه که آنها بتوانند یک لیست قدرتمند واحد ارائه دهند. من به آنها رأی نمیدهم زیرا رقیب من هستند اما برای اینکه مشارکت و هیجان انتخاباتی بالا برود علاقهمند هستم این اتفاق بیفتند. تا جایی که خبر دارم این اتفاق در حال افتادن است.»
باید گفت اجرای چنین ایده ای در دیار ترشیز نیز دور از ذهن نیست
- داوری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی معتقد است : انتخابات نباید به رقابت داخلی بین نیروهای انقلاب تبدیل شود، اگر اینگونه شود بدون شک مشارکت کاهش خواهد یافت.وی با بیان اینکه مجلس تلفیق انقلابیگری، تخصص و افراد شایسته است، ادامه داد: مجلس شورای اسلامیِ مطلوبِ همراه با نظام، با مشارکت حداکثری و در آرامش شکل میگیرد.
حسن ختام
در پایان لازم است گوشه ای از سخنان رهبری به عنوان رهنمود انتخابات آورده شود. «میدان باید برای حضور جناحهای سیاسی و گرایشهای گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاهها و نگاهها در این میدان فعال باشند». آیتالله خامنهای تصریح کردند: «رقابت یعنی جناحهای سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند، گرایشهای گوناگون سیاسی و اقتصادی در انتخابات با هم مسابقه بگذارند». ایشان «رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه را برای ورود به مجلس»، نوع دیگری از رقابت خواندند و گفتند: «البته مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه». آیتالله خامنهای افزودند: «رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند؛ البته تبلیغات غیر از دروغگفتن، تهمتزدن و وعده خلافدادن است. تبلیغات یعنی بیان دیدگاهها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت».
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ