اگر مسئول اجرایی در اخذ و پیگیری مصوبات بیعرضه و تنبل بود، مشکل بنده نیست
اولین نشست نماینده ترشیز با اهالی رسانه به روزهای اولی که ایشان به عنوان نماینده ترشیز در مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرده بود بر می گردد. آن روزها این امید در دل مردم این دیار زنده شده بود که نماینده جوان و انقلابی کاشمر در مجلس شورای اسلامی کاری کارستان خواهد کرد و ترشیز پویا و با نشاط تر از گذشته طی طریق خواهد کرد . نیک بین هم در جلسه دستی پر و پیمان داشت . گزارشی از فعالیتش در ایام کرونا و بازدیدها و اقدامات جهادی آماده کرده بود که برایم به شخصه جالب و امیدوار کننده بود. قول ارتباط بیشتر با اهالی رسانه وبه طور کلی رسانه ای بودن و اطلاع رسانی مستمر هم در جلسه داده شد و ما منتظر نشست های بعدی بودیم .
در مدت بیش از دو سالی که از آن زمان می گذرد عملا آنچه تصور می شد انجام نشد و به هر حال روز چهارشنبه 4 آبان 1401 سومین جلسه با حضور اهالی رسانه در سالن سردار سلیمانی امام زاده سید حمزه(ع) برگزار شد. قرار بود این نشست به مناسبت روز خبرنگار برگزار شود و اتفاقا تقدیرنامه هایی هم که آماده شده بود همین مناسبت را به اهالی رسانه تبریک گفته بودند اما هدایای مورد نظر نماینده به خبرنگاران تا آن روز وصول نشده بود و علت تاخیر برگزاری این نشست در نظر گرفتن هدیه برای اهالی رسانه در دیار ترشیز بود
نماینده دیار ترشیز در این جلسه چه گفت؟
حجت الاسلام نیک بین با بیان این که در پاسخ به هیچ نشریه ای محدودیت ندارم اظهار داشت: در پاسخ دهی هم محدودیت ندارم، مصلحت اندیشی ندارم و اگر دخالتی در انتصابی کرده باشم صریح میگویم و درست یا غلطش را هم می گویم، اگر اشتباه گفتم میگویم که اینجا اشتباه کردم، خیلی هم نگران نیستم چون هرکس با صداقت کار کند نجات پیدا می کند، ما باید کنش خدایی داشته باشیم. توصیه می کنم در مسیر خبر رسانی، خبرسازی و تصمیمسازی برای مدیران منطقه، همه متحد باشیم، جناحهای مختلف سیاسی برای پیشبرد اهداف در منطقه ترشیز و بالا بردن سطح اعتقادی به خصوص سطح ترشیز همه با هم تلاش کنیم.
نماینده دیار ترشیز همچنین اذعان داشت: مصوبات خوبی در سفر کمیسیون فرهنگی به کاشمر و همچنین سفر رئیس مجلس به کاشمر داشتیم . ما اعتبارات را توانستیم با پیگیری انجام دهیم، آیا تخصیص پیدا کرد یا نه، جوابش را نمیدانم، مسئول اجرایی باید بداند، اگر مسئول اجرایی در اخذ و پیگیری مصوبات بیعرضه و تنبل بود، مشکل بنده نیست، مثلاً دستور گرفتم برای جهاد کشاورزی ۱۵ هزار تن جو برای خوراک دام و ۱۱۰ کیلومتر لولههای کشاورزی برای از چاه موتور تا محل باغات مردم، وزیر نوشته اقدام شود، آیا گرفتهاید یا نه؟ مسئول اجرایی یعنی مسئول جهاد کشاورزی استان، منطقه و شهرستان باید بگیرد. میپرسند که مسئول شهرستان را به استان و کشور راه نمیدهند، باید بگویم من پیگیری میکنم، کدام مسئول خواسته برای پیگیری برود و نیک بین جواب تلفنش را نداده، هرکس خواسته برود، پیگیری کردم و من هماهنگ کردم.
نماینده مردم کاشمر بردسکن خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس در پاسخ یکی از خبرنگاران که گفت وزیر بهداشت به شهرستان، جزو یکی از وزرای ضعیفی بود که به منطقه آمد و دستاوردی نداشت اگر دستاوردی داشت بفرمایید، ابراز داشت: در مورد سفر وزیر بهداشت، وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت آمده، تقسیم وزرا برای منطقههای مختلف به عهده معاونت ریاست جمهوری بود که آن زمان سید صولت مرتضوی بود، در نوع تقسیم بندی، کسی مداخلهای نداشته و به تناسب نیازهای منطقه تقسیم شده است، ما درخواستمان وزیر راه بوده و معاون برنامه و بودجه که دکتر میرکاظمی بود که بیشترین مشکل ما در منطقه با این دو نفربود، آن دو نفر به خاطر اینکه رئیس جمهور در مشهد حضور داشتند و میخواستند با رییس جمهور باشند، جابجا شده به خاطر موضوع قطار شهری مشهد و قطار سریع السیر مشهد تهران و موضوعات ملی بود که مجبور شدن آنجا بمانند، لذا جابجا شد و وزیر بهداشت به کاشمر آمد. دستاوردهایی که داشته مصوبات سفر رئیسجمهور است که در رسانهها پخش شده، مثلاً از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان پول برای جاده شادمهر به کاشمر و اختصاص ۶۴ میلیارد پول برای جاده خلیل آباد به بردسکن انابد درونه بوده است. وزیر بهداشت در این سفر بسیار ضعیف و دوستان هم مطلع هستند که خدمت وزیر بهداشت جهتعدم کارآمدی درست در همان سفر در وسط سفر جدا شدیم، و شب هم در جلسه با رئیس جمهور داشتیم، بنده مفصل نسبت به ایشان اظهار نظر کردم، علتش هم این بود که متاسفانه وقتی یک وزیری توان کار و مدیریت درست نداشته باشد به این جا میکشد که آقا روزی که به سفر استانی میآید روزه می گیرد و ساعت ۲ بعد از ظهر میگوید حال ندارم و مشهد جلسه دارم و میرود مشهد می خوابد چون روزه دارد. اینها نمونههایی از آدمهای بیلیاقت در یک مسئولیت کلان است، و بنده به شما نوید می دهم که هفته آینده طرح استیضاح جناب وزیر بهداشت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام نیک بین در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران که در باره نظرش راجع به اعتراضات و اغتشاشات سوال پرسید گفت: در اعتراضات و اغتشاشات که همه شما مطلع هستید، ما همیشه در بحرانها هستیم، با لباس طلبگی هم هستیم، در بحرانها رنگ عوض نمی کنیم و محکم هستیم، و اگر ۱۰ بار دیگر در خیابان جلو بنده را بگیرند و کتک بخورم و چاقو بزنندیا نزنند من همین هستم، تغییر نمی کنم، با این لباس طلبگی که قائل به این هستیم که میتواند کفن مراجعتمان به دنیای بعدی بشود، چه شهادت، چه مرگ. تا حالا در ۵ یا ۶ تا از دانشگاههای کشور در جمع معترضان حضور پیدا کردم، یک دفعه در جمعشان حضور پیدا کردیم کتک خوردیم، به ما توهین شده، نه فقط به بنده، به خانواده بنده، به پیغمبر خدا و دین ما توهین کردند و ما در مقابل بیاحترامی چیزی نمیتوانیم بگوییم، ما رد شدیم و هیچ شکایتی هم تاکنون نکردم، حتی شب بعد از واقعهای که در تهران اتفاق افتاد دو یا سه نفر از کسانی که آنجا بودند را گرفتند، و من رضایت دادم و گفتم من شاکی نیستم، و تا امروز هم که خدمت شما هستم از هیچ رسانه و خبرنگار و فردی شکایتی نکردم.
وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که پرسید یکی از شعارهای شما بحث شفافیت بود، در این مورد چه کاری انجام دادید، خاطر نشان کرد:من چند تا شعار داشتم و چند تا قول به مردم دادم، یک قولهایی به اشتباه به مردم قول دادیم، مثلاً قول دادیم که به درونه گاز ببریم، گرچه بردیم و پیگیری کردیم، ولی قولی که در مرحله اجرا باشد نباید قول بدهیم. یکی از قولهایی که جدی و پیگیر بودیم، موضوع شفافیت بود، شفافیت در حیطه خودم، شفافیت آرای خودم، عملکرد خودم، هزینههای انتخاباتی خودم را گفتم، شعار بنده این بود که باید در اتاق شیشهای زندگی کنیم و من که قول داده بودم که امروز در خدمت شما باشم همین الان فرزند بنده در اتاق عمل است.
نباید جو زده شویم که به جهت اینکه می خواهیم شفاف باشیم خلاف واقع حرف بزنیم و به این بیتقوایی میگویند. من یکی از کسانی بودم که بسیار موثر در حوزه شفافیت بوده و تا الان بیشتر از ۱۳ نطق در دفاع از شفافیت داشتم.
چند نکته و نظر
در مورد بیاناتی که در بالا نوشته شد چند نکته نقدمانند به نظر نگارنده می رسد که نوشتنش در اینجا خالی از لطف نیست
اول این که شفافیت چیست؟ چگونه می شود شفاف بود؟ آیا مبنای خوداظهاری مبنای دقیق و قابل اعتمادی برای شفافیت است؟ ایا سیستم نظارت مالی بر عملکرد و اموال افراد می تواند نظارت دقیق دارد؟ آیا اموالی که در جامعه ما به وسیله فردی خریداری می شود اگر به نام دیگری ثبت شود قابل بررسی و نظارت است؟ چگونه می شود نظارت و بررسی دقیقی بر کار نمایندگان انجام داد تا اعتماد مردم نسبت به عملکرد آنها افزایش یابد.
دوم: در شماره 343 همین دو هفته نامه نظرم را راجع به دستاورد کمیسیون فرهنگی به کاشمر نوشتم و ذکر کردم که در آن سفر حجت الاسلام آقا تهرانی با بیان این که طرحی برای افزایش جمعیت تدوین کرده ایم و می خواهیم این طرح را به سرانجام برسانیم تلویحا به این که خواسته های اهالی فرهنگ کاشمر قابل پیگیری نیست اشاره کرد. روز پنج شنبه 12 آبان روزنامه خراسان در مطلبی با عنوان « اعلام بدها در یک سالگی قانون خوب» نوشت: «خبر بد در یک سالگی قانون خوب آبان 1400، یعنی درست یکسال قبل، مجلس شورای اسلامی دست به کار بزرگی زد و با تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بستر قانونی حمایت از ازدواج و فرزندآوری در کشور را فراهم کرد؛ اقدامی که راهکاری منطقی برای جلوگیری از مواجهه با ایران پیر و ایران بدون نیروی کار جوان بود و پیشبینی میشد به دلیل تعامل خوب مجلس و دولت، در اجرا هم مشکلی نداشته باشد اما ... . آنطور که دیروز، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست ویژه با رئیس دستگاه قضا گزارش داد،10 دستگاه در انجام وظایفی که این قانون برایشان مشخص کرده، ضعیف عمل کردهاند» روزنامه خراسان در ادامه با اعلام اسامی سازمان ها و اداراتی که وظایف محوله را به درستی انجام نداده اند می نویسد:« فراموش نکنیم، قانون خوب بدون اجرای خوب، موش خواهد زایید!»
سوم: یکی از موضوعاتی که نه تنها در دوره یازدهم مجلس که در دوره های فبلی هم مرسوم بوده این است که امضای مصوبات از تخصیص اعتبار برای وزرا یا مسئولان مربوطه عرفا راحت تر است. در مجلس دور نهم جناب دکتر اسماعیل نیا تلاش زیادی کرد تا برای جاده شادمهر انابد ردیف ملی بگیرد و این مطلب را بارها در تبلیغاتش برای دوره دهم ذکر کرد ولی بعد تغییر در همین ردیف به دلایلی ایجاد شد و همان شد که الان همه ما در این جاده مشاهده می کنیم.
محبوبه وزیری
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ