ساخت مدرسه «یادگار امید» در سیستان و بلوچستان به همت یک خانواده کاشمری
مدرسهسازی، مدرسهیاری و مدرسهداری واژه هایی که چند سالی است نگاه خیرین را متوجه خود کرده است . خیرین مدرسه ساز افرادی هستند که آرامش روحی و معنوی خود را در انفاق اموال خود یافته اند و به این شعر سعدی توجه دارند که سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبردند.
همشهریان ما در دیار ترشیز نیز در این زمینه همکاری و همیاری خود را به نحو احسن انجام داده اند. با خبر شدیم یکی از خانواده هایی که در این عرصه گام های مثمری برداشته، خانواده نجفی است که به یاد مادرشان در سیستان و بلوچستان اقدام به مدرسه سازی نموده اند . با یکی از اعضای این خانواده خیر به گفتگو نشستیم
- بی شک توجه ویژه و تعامل بیش از پیش خیّران و نیات خیرخواهانه مدرسه سازان نشان می دهد که خیرینی در جامعه حضور دارند که برای فرزندان این سامان دل می سوزانند. از شما می خواهیم در ابتدای گفتگو خودتان را معرفی کنید و بفرمایید هدفتان از این کار خیر چه بود؟
به نام خدا ، سید علی نجفی مقدم هستم ، بنده یک فرهنگی هستم و فعال در حوزه ورزشی، از دعوت شما ممنونم و به نمایندگی از خانواده در خدمت هستیم.
اما در مورد هدف از شرکت در امر خیر مدرسه سازی باید به دو مقوله اشاره کنم اول این که برای ما فرهنگی ها ، به دلیل ارتباط با اقشار جامعه و درک نیاز جامعه در لایه های متفاوت این نیاز خیلی ملموس می باشد و شاید خیلی دیگر از فرهنگی ها اگر خواسته باشند، وقفی انجام بدهند این مسیر رو انتخاب کنند. و خیلی از اوقات هم در پنهان در وسع خودشان به مدرسه کمک می کنند.
موضوع دوم این که مادر مرحوم ما واقفی بودن که در طول حیات در خیریه اباصالح فعالیت می کردند. ایشان
یک ساختمان را نیز در اختیار این موسسه خیریه قراردادند. این موسسه هیچ حقوق بگیری ندارد و رسالتش توانمند سازی دانش آموزان مستعد است. و این دلیل خوبی می توانست باشد برای انتخاب مدرسه و ایجاد تسهیلات برای تحصیل و دانش ، که ما هم دنباله رو این مسیر بودیم.
- خدا رحمتشان کند،پس این مدرسه به یاد مادرتان بنا شده است.
بله فامیل مادر ما امید بود و این مدرسه با نام «یادگار امید» است که واقعا نامشان یادگار بماند .
- مستحضرید که در کاشمر هم مناطق محروم وجود دارد ، حتما برای مخاطبین ما مهم است که بدانند این وقف چرا باید در سیستان و بلوچستان جاری شود؟
بله ما قبول داریم مناطق محرومی در کاشمر وجود دارد. حتی اقوام بنده در روستای فدافن در حال ساخت مدرسه هستند و به این محرومیت واقفیم. ولی از نظر ما محرومیت نسبی است. اگر یک سفر به مناطق سیستان و بلوچستان داشته باشید حتما متوجه این موضوع خواهید شد که محرومین مناطق ما نسبت به محرومین سیستان و بلوچستان وضعیت بسیار مطلوبی دارند. با توجه سرانه فضای آموزشی پایین در بلوچستان، سعی کردیم قدمی هر چند کوچک برداریم تا بتوانیم حداقل کاری در جهت برقراری عدالت آموزشی انجام داده باشیم.
باید متذکر شوم این مناطق به دلیل اینکه در مرز واقع شدن، کشاورزی و صنعت و معدن مناسبی هم ندارند و از طرفی به دلیل بن بست بودن، رفت و آمدی هم وجود ندارد و همین مورد باعث کاهش سطح تحصیلات نیز شده است و برای درآمد مجبور به کارهای پر خطر هستند. این موجب ارزشمند شدن پول شده و از هرگونه هزینه غیر ضرور جلوگیری می شود که متاسفانه تحصیل هم جز موارد غیر ضرور به حساب می آید. روزانه تعداد زیادی در اثر سوانح رانندگی با ماشین های سوخت برجان خودشون رو از دست میدهند. در بعضی از نقاط این استان حتی دسترسی آب اشامیدنی نیست و برای بدست آوردن آب به روش های قرن نوزده متوسل می شوند که موجب از بین رفتن جان خیلی از خانواده ها و کودکان شده و می شود.
از دیگر مشکلات این منطقه وقفه و ترک تحصیل در دانش آموزان این منطقه به دلیل بعد مسافت و یا عدم کفایت سرانه آموزشی و یا عدم داشتن شناسنامه است، ساختن حتی یک کلاس یقینا موجب افزایش انگیزه و رغبت برای تحصیل در والدین و دانش آموزان خواهد شد. از طرفی عدم تحصیل ممتد باعث روانه شدن دانش آموزان به سمت بازارهای کار کاذب و یا مهاجرت به سایر استانها می شود. متاسفانه این کمبودها درحالیست که ما شاهد امار بالای رتبه های کنکور توسط دانش اموزان این استان هستیم، که در نبود هیچ گونه امکاناتی موفق به اخذ رتبه های عالی کنکور گردیده اند. اگر فرزندان این منطقه رشد تحصیلی پیدا کنند و با توجه به علقه ای که در انهاست به منطقه خود بر می گردند و این رجعت ها در بلند مدت باعث پیشرفت های علمی و فرهنگی و اقتصادی بسیار زیادی خواهد شد. انشالله روزی شاهد کارهای کاذب توسط کودکان نباشیم که علاوه بر خطر جانی برای این کودکان عزیز موجب آفات بسیار زیادی به مملکت می باشد. از طرفی مدارس خاصی در پاکستان به جذب این کودکان معصوم می پردازند و از آنها استفاده های ناهنجاری می کنند. دولت هم اگر به نوبه خود امکانات فرهنگی و علمی به این منطقه بیشتر روانه کند شغل های کاذب و قاچاق ها و آثار مخرب آن برای کشور، کاهش خواهد یافت.
- چه تعریفی از رسالت خودتان در این امر خیر دارید؟
- ما در توافق نامه با نوسازی مدارس هم قید کردیم که اجازه استفاده از مدرسه را برای توانمند سازی مردم داشته باشیم و رسالت ما این است که با آموزش بتوانیم مردم را توانمند کنیم که درآمدزایی کنند و با این در آمد از انجام کارهای پرخطر جلوگیری کنیم. اگر با آموزش حتی جان و آینده یک نفر را نجات دهیم، این سرمایه گذاری تاثیرش را داشته و واقعا به کاری کردیم افتخار می کنیم .لذا در این رسانه از تمام خیرین مدرسه ساز عاجزانه درخواست می کنم که نهضت مدرسه سازی را به این منطقه روانه کنند تادر کنار انسان دوستی، از آثار سوء اقتصادی و اجتماعی آینده خودمان در امان باشیم ، و با در دسترس بودن تحصیل آفات امنیتی نیز در این منطقه کاهش یابد.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ