آخرین اخبار

بزرگداشت محرم در ترشیز از تکایا تا سرو باغ‏مزار

حمید رضا بی‏ تقصیر آیین‏ها و مناسک محرم، فصل اشتراک خطه ترشیز در سه دهه گذشته کاشمر شاهد شهرستان شدن سه بخش خود بود. بردسکن در دهه هفتاد مستقل شد. این استقلال در دهه هشتاد نصیب خلیل‏ آباد گشت. کوهسرخ در دهه نود شهرستان شد. حالا کاشمر پ...
کد مطلب : 1
جمعه, 04 شهریور 1401
47 بازدید
نویسنده : مدیریت سایت

حمید رضا بی‏ تقصیر

آیین‏ها و مناسک محرم، فصل اشتراک خطه ترشیز

در سه دهه گذشته کاشمر شاهد شهرستان شدن سه بخش خود بود. بردسکن در دهه هفتاد مستقل شد. این استقلال در دهه هشتاد نصیب خلیل‏ آباد گشت. کوهسرخ در دهه نود شهرستان شد. حالا کاشمر پدری است که بالندگی سه فرزندش را به نظاره نشسته است. این تقسیمات خطه زر خیر ترشیز عزیز را بدل به منطقه‏ای مشترک‏ المنافع کرده است.

این اشتراک منافع سوای اشتراک تاریخی این چهار شهرستان، مسایل مختلف حوزه پیشرفت از صنعت و معدن تا گردشگری، از کشاورزی تا صنایع تبدیلی و سوغات را شامل می ‏شود. اشتراکات فرهنگی هم مزید بر این همه است. و در کنار آن باید به آیین‏های سور و سوگ مشترک هم اشارتی کرد.

آیین‏ های عزاداری و اجرای مناسک ماه محرم از جمله آیین ‏های سوگ مشترک خطه ترشیز است. آیین‏ های که با شکوه خاصی در نقاط مختلف ترشیز با شکوه فراوان برگزار می‏ گردد. ترشیز در گذر زمان دیاری مهاجرپذیر بوده است. این مهاجران برابر خرده‏ فرهنگ‏هایی که داشتن جلوه‏هایی به این آیین‏ ها و مناسک افزوده و کمیت و کیفیت هر یک را دستخوش تغییراتی کردند. در این جغرافیا شاهد برگزاری آیین‏ زنجیرزنی، عَلم ‏گردانی، نخل ‏گردانی، انواع شبیه‏ خوانی‏ها، برپایی سقاخانه‏ ها، حرکات دستجات عزاداری، تنوع مداحی‏ ها، آیین‏ های سیاهپوشان تکایا و هئیات، آیین ‏های مربوط به نذر و اطعام عزاداران و تعزیه‏ خوانی هستیم.

در کنار تمام این آیین‏ها، شاهد توجه ویژه به عنصر خطابه و شرح وقایع محرم و تشریح وقایع تاسوعا و عاشورا و حرکت کاروان اسراء تا کاخ یزید هستیم. برگزاری مجالش وعظ و خطابه و محافل روضه‏ خوانی در جای جای این خطه جایگاه و مرتبتی رفیع دارد. برخی از این آیین‏ها فقط در بعض جاهای ترشیز رواج دارد. مثلاً نخل ‏گردانی فدافن شهره خاص است. این شهرت به حدی است که «برداشتن نخل فدافن» در فرهنگ عامه این دیار بدل به ضرب‏ المثل شده است. آیین‏ زنجیرزنی فقط در تکیه تُرک‏های کاشمر [تکیه حضرت علی اصغر (ع)] مرسوم است. این تفاوت‏ها در نوع اطعام ظهر یا شب تکایا و هیئت‏ها مشهود است.

برخی از این مجموعه ‏ها حسب نظر بانیان خیر، التفات ویژه‏ ای به پذیرای از عزاداران با آبگوشت دارند. پذیرای با قورمه‏ سبزی و قیمه و چلومرغ هم رواج خاص خود را دارد. حتی پذیرایی با شُله مشهدی هم مرسوم است. و این در حالی است که برابر نظر بانی، گاهی شاهد توزیع غذای نذری میان مستمندان و نیازمندان هستیم. در بسیاری از جاها شاهد اختصاص فضاهایی برای آیین‏ های محرم هستیم. در طَرق کوهسرخ میدان عاشورا داریم. در فدافن شاهد اختصاص فضایی برای استقرار نخل در طی سال و برگزاری تعزیه بودیم.  خوشبختانه برخی از این آیین‏ها و مناسک نظیر نخل‏گردانی فدافن ثبت ملی شده ‏اند.

ضرورت ثبت آیین‏ها و مناسک نقاط مختلف ترشیز

نگارنده در سه دهه اخیر چندین بار بحث تحقیق و پژوهش در باره آیین‏های و مناسک نقاط مختلف ترشیز را مطرح کرده است. این ایده در حد شعار مانده است. امید روزی شاهد انجام مطالعات پژوهشی در باره هر روستای ترشیز در حوزه محرم‏پژوهی باشیم. در این طرح مردم‏نگاری باید بحث محرم از منظرهای مختلف در هر روستا مورد توجه قرار بگیرد. اول از همه باید نوع آیین‏ها و مناسک شناسایی گردد. مکان‏ها و فضاهای هر یک بررسی شود. مشخص گردد که هر آیین و منسک دارای چه وقف‏نامه و چند بانی خیر است. تاریخچه هر تکیه و هئیت نگاشته شود. بر اساس آرشیو عکس و فیلم هر تکیه، باید مستندنگاری آیین‏های محرم هر روستا انجام شود.

وقتی تک‏نگاری هر روستا مهیا گشت، می‏توان تک‏نگاری هر بخش را تهیه کرد. در این حالت برای هر بخش می‏توان نقشه‏ای ویژه بیان آیین‏ها و مناسک محرم تهیه کرد. همین کار را باید برای سطح شهر کاشمر و سایر شهرهای ترشیز به فرجام رساند. در هر شهر باید به کهن‏ترین هیئت و تکیه توجه بشود. برای هر تکیه و هیئت باید تاریخچه‏ای تهیه گردد. در این مرحله خواهیم دید که در مثلاً چهار دهه قبل تعداد تکایا و هیئت‏های هر روستا و هر شهر ترشیز بسیار کمتر بوده است. در گذر چهار دهه یا پنج دهه اخیر شاهد انشعاب در هیئت‏های قدیمی و تکایای کهن بوده‏ایم. این گسترش هم خود بهانه یک تحقیق است.

در میان همه آیین‏ها، شایسته است توجه ویژه‏ای به مقوله موقوفات خاص عزاداری محرم و صفر بشود. بایسته است مقوله تعزیه‏شناسی هم جدی گرفته بشود. در همین بحث تعزیه می‏توان وارد حیطه‏های نظیر؛ موسیقی و لباس و کارکرد موافق و مخالف‏خوان‏ها شد. همین کار را باید برای شبیه‏خوانی‏ها و کارکرد  موسیقی و رنگ و نماد و نشانه‏ها در هر شبیه‏خوانی کرد. بد نیست بدانید کاشمر و ترشیز از جمله نقاط مطرح کشور در توجه به بزرگداشت آیین‏ها و مناسک محرم و صفر هستند. در کنار همه تحقیقات مربوط به محرم و باورها و آیین‏ها و مناسک باید به این مهم توجه کرد که ماه قمری در سال شمسی در گردش است.

این بدان معناس که محرم را در نوروز هم شاهد بودیم. در تابستان و دو فصل دیگر هم شاهدیم. این چرخش ماه‏های قمری در خلال سال شمسی تاثیر بسیاری در کمیت و کیفیت برگزاری آیین‏های محرم دارد. این تغییر باید مورد مطالعه قرار بیرد. کمیت و کیفیت برپایی سقاخانه‏ها را می‏توان به عنوان مثال مورد اشاره قرار داد. در فصل تابستان پذیرایی با انواع نوشیدنی‏های سرد مرسوم است. در زمستان از عزداران با انواع نوشیدنی داغ پذیرایی می‏شود. داستان‏های مربوط عزای حسینی و یارانش، از گذر دسته عزاداری در میان برف سنگین فلان سده تا مرگ ایفاگر نقش حضرت عباس (ع) در بهمان تعزیه در نوع خود جالبند، کاش این موارد مستندنگاری گردد.

باغ‏مزار؛ یک کانون ارتباطی در حوزه محرم‏پژوهی

سرو 550 ساله باغمزار از عهد صفوی، شاهد برگزاری آداب و مناسک شیعی در جوار امامزاده سید حمزه (ع) است. خدا را شُکر این سرو کهنسال در اسفندی که گذشت در میراث طبیعی کشور، ثبت ملی شد. این سرو تداعی‏گر مسایل مختلفی است. از یک سو تداعی‏گر سرو کاشمر، کِشته دست زرتشت است و گواهی بر تاریخ و آبادانی کاشمر و ترشیز است. بیانگر وجود مدنیت در این نقطه است. از دگر سو اشارتی به رشد مذهب شیعه از عهد صفوی در این ناحیت است. می‏دانید که صفویه خود را از جمله فرزندان امامزاده سید حمزه پسر امام موسی الکاظم (ع) می‏دانستند.

مزاراتی که در سطح کشور از شهر ری تا ترشیز شهره به مزار حضرت سید حمزه (ع) بودند، مورد توجه این سلسله بودند و اقدام به عمران و آبادانی آنها کردند. شادروان فتحی در وقت احداث بنای فعلی حواسش به نگاهداری باغ مانده از عهد صفوی بود. باغی که از گذر ایام تا همین دو دهه قبل باقی بود. ایرانیان بر گِرد گور و قبر و مزار اشخاص مهم، بوستان و باغ احداث می‏کردند. و یا این اشخاص را در میانه و کنار باغی آباد دفن می‏کردند. در هر حالت به فضای جدید باغمزار اطلاق می‏شد. بنا به تعاریف؛ « باغ‏مزارها گروهی از باغ‏های ایرانی هستند که در آنها گونه‏ای از باغ پیرامون یک مزار و یا آرامگاه و یا یک بنای یادمان را آراسته است».

در کشور ما و بسیاری از کشورهایی که فرهنگ ایرانی دارند، نمونه‏های بسیاری از اینگونه باغ‏ها وجود دارد، ولی ممکن است در محل، عنوان باغ‏مزار را نداشته باشند. در این باغ‏ها شاهد کاربرد طرح‏ها و اعداد نمادین در ساخت و طراحی هستیم. چهار باغ با طرح هشت بهشت یکی از نمادین‏ترین طرح‏های معماری ایران برای باغ‏مزارها بوده و هست. در هر حال باغ‏مزار در حافظه مردمان خطه ترشیز، نقشی ماندگار دارد، در واقعیت هویت این دیار است. هویتی که متاسفانه در گذر تاریخ به خصوص در دو دهه اخیر چندان قدر ندید، ولی در قاب فرهنگ این دیار چونان خورشیدی ماندگار است. کاش جایگاه باغ‏مزار در حوزه محرم‏پژوهی مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرد.باقی بقایتان
<div id="div_eRasanehTrustseal_91824"></div>
<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(91824, true);</script>