انتخاب آگاهانه یعنی حاکمیت لیاقت سالاری
مدار از فلک چشم نیک اختری را
ناصرخسرو
در نظامهای مردم سالار، عنصر رقابت میان بازیگران سیاسی، امری نهادینه شده است، کارآمدی و ثبات یک نظام سیاسی بالنده، نیز به رقابتهای سالم میان کنشگران بستگی دارد، در هر نظام سیاسی نیز اصولی لایتغیر وج...
چو خود میکنی اختر خویش را بد
مدار از فلک چشم نیک اختری را
ناصرخسرو
در نظامهای مردم سالار، عنصر رقابت میان بازیگران سیاسی، امری نهادینه شده است، کارآمدی و ثبات یک نظام سیاسی بالنده، نیز به رقابتهای سالم میان کنشگران بستگی دارد، در هر نظام سیاسی نیز اصولی لایتغیر وجود دارد که مورد اجماع بازیگران سیاسی بوده و به عنوان فصل الخطاب در نظر گرفته می شوند.
رقابت سیاسی مثبت درایران همزاد با مردم سالاری دینی است، باورمندی به مشارکت عمومی در گفتمان انقلاب اسلامــی مقدمهی یک رقابت سیاسی سالم است، رقابت سیاسی سالم یعنی مقبولیت یافتن اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، مشارکت شهروندان در عرصه ی سیاست و تعیین سرنوشت در کانون گفتمان سیاسی با چاشنی گسترش خودآگاهی یعنی تامین نظم و ثبات سیاسی، یعنی تاثیرگذاری مؤثر بر فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری، . یعنی تقویت نظارت عمومی بر عملکرد دولت و پاسخگو کردن حکومت.
تاریخ ایران را که ورق میزنیم در هر چند دهه شاهد تحولاتی به نفع ملت هستیم، ملتی که سرنوشتش همیشه اسیر سیاستهای ژلهای کسانی بوده است که تا به قدرت میرسند مست غرور می گردند و شراب قدرت آنان را از هوش میبرد و مردم را فراموش میکنند و به محض اینکه از جایگاه قدرت به پایین پرت میشوند صاحب بصیرتی خاص گشته و سنگ مردم را بر سینه میزنند. بالاترین موهبت و ارمغان انتخاب آگاهانه این است که هرگاه توده مردم با استفاده از قدرت پایگاه اجتماعی خویش با حفظ دور اندیشی های لازم، افرادی را انتخاب کنند،که در حد وقواره ی منصب و جایگاهی مثل نمایندگی مجلس و یا عضویت در شورای شهر باشند ، احتمال مشاهدهی هرنوع رفتار اشتباهی پس از رسیدن به قدرت کمتر وجود دارد، افراد لایق و شایسته وقتی در یک جایگاه مهم قرار میگیرند، هیچگاه با تصمیمات ناشیانه، منافع مردم را قربانی منافع شخصی و گروهی و جناحی خویش نمیکنند.
مردم همانطور که انتطار دارند حاکمان و برگزیدگانشان با رفتار و عملکردشان بر دلها حکومت کنند، خود نیز نباید از اهمیت انتخاب آگاهانه غافل شوند، باید مراقب باشند در انتخابات پرشورشرکت کنند و بازیچه هوچیگران سیاسی قرار نگیرند و در راستای اعتقادات مذهبی و ایمان قلبی افراد اصلح و نقش آفرین و توانمند را برای رقم زدن سرنوشتشان انتخاب کنند.
بر اساس اندیشههای بزرگان فلسفه و سیاست و تجربه و تجربیات طولانی بشر در زمینه نحوه حکومت، همه متفق القول اعتقاد راسخ دارند که حکومت برای مردم است نه مردم برای حکومت، همه اعتقاد دارند که حکومت ابزاری در خدمت کسب سعادت و تامین رفاه و امنیت جامعه است،مطلوب ترین نظام های سیاسی نظام هایی هستند که قادرند بر دل ها حکومت کنند، منتخبان که با رأی آگاهانه ی مردم انتخاب شوند،بیشتر قادرند روابط صمیمانه و وفاق و همدلی لازم رابا مردم به بهترین شکل ممکن بصورت پایدار حفظ کنند، شرط ماندگاری و حفط هر نوع مسئولیتی بر مسند قدرت این است که منتخبان مردم، توسل به مردمی ترین شیوه های حکومتی را بلد باشند.
دموکراسی یعنی حکومت مردم، درتمام دموکراسیهای جهان رای اکثریت، مبنای پذیرفتن نتیجه انتخابات است و آنان که حائز رای اکثریت شدهاند، حق قانونی حکومت بر مردم را دارند،اشکالی که سقراط بر دموکراسی می گیرد این است که : «کثرت عدد ایجاد فرزانگی و عقل نمی کند»، همیشه این دغدغه وجود دارد که اگر قرار باشد دموکراسی فقط متکی به رای توده مردم باشد، در حقیقت رای اکثریت مصداق حکومت توده ی مردم بر خودشان است و احتمال مشکل انتخاب صحیح وجود دارد، اگر قرار باشد دموکراسی فقط رای نخبگان باشد میشود « اریستوکراسی» که دموکراسی دقیقا این هم نیست، دموکراسی واقعی باید بر مبنای نظر بخشی از نخبگان جامعه در جهت جلب منافع و نظر تودههای مردم تحقق پذیرد، تحقق چنین امری مستلزم آگاهی بخشی نخبگان و رای آگاهانه ای است که عموم مردم می دهند، انتظار میرود در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ نخبگان سیاسی دیارمان آرمانهای خویش را به نوعی تبیین کنند که با انتخاب آگاهانه ی عموم مردم، نماینده ای شایسته داشته باشیم نماینده ای که با وجود وی منافع تودههای مردم حفظ شود، امید است نخبگان در جامعه با زبانی سخن بگویند که قدرت هدایت تودههای مردم را به سمت انتخابی آگاهانه فراهم کنند.
مطلوبترین نظامهای سیاسی، نظامهایی هستند که قادرند بر دلها حکومت کنند، صاحبان اقتدار سیاسی، زمانی میتوانند در حیاط خلوت حیات سیاسی شان، راحت نفس بکشند که بر اساس رضایت و رغبت مردم روی کار آمده باشند و همیشه با مردم روراست باشند، مسئولانی که با رای آگاهانه مردم انتخاب شوند بیشتر قادرند روابط شایسته بین خود و مردم را به بهترین شکل ممکن به صورت پایدار حفظ کنند، کسانی که بر اساس رضایت و رغبت مردم در یک رقابت سالم در انتخاباتی پرشور با رای آگاهانه تعیین گردند
همواره تصمیمات و اقدامات مدون تر و بهتری به نام ایشان اما به نفع مردم اتخاذ می گردد، برابر قانون اساسی کشور تمام قوا ناشی از خواست ملت است و اراده ی ملت از طریق انتخابات در سطح جامعه تحقق می یابد، مطمئنترین راه برای برقراری یک حاکمیت مطلوب انتخابات است، انتخاباتی که آگاهانه صورت گیرد و در نهایت منجر به لیاقت سالاری گردد.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ