آخرین اخبار

حفظ سلامت جامعه در عصر دیجیتال

از معضلات مهم و جدی در روزگار امروز و در دنیای تکنولوژی‌زده، سوای تمام امکانات و دسترسی‌پذیری اطلاعات مفید و مهم و به‌روز، بلاگری در سطح‌های مختلف جامعه است. این نوع کار در زمینه‌ی تبلیغات را هم می‌توان نقطه‌ی قوّت دنیای تکنولوژی در نظر گرفت؛ اما این نقطه‌ی...
کد مطلب : 398
سه شنبه, 21 اسفند 1403
44 بازدید
نویسنده : حمید ضیایی

از معضلات مهم و جدی در روزگار امروز و در دنیای تکنولوژی‌زده، سوای تمام امکانات و دسترسی‌پذیری اطلاعات مفید و مهم و به‌روز، بلاگری در سطح‌های مختلف جامعه است. این نوع کار در زمینه‌ی تبلیغات را هم می‌توان نقطه‌ی قوّت دنیای تکنولوژی در نظر گرفت؛ اما این نقطه‌ی قوّت ازجایی آرام‌آرام تبدیل به بحران می‌شود که تبلیغات گسترده‌ی پزشکی هم وارد عرصه بلاگری و فضای مجازی می‌گردد. امروزه در کنار انواع بلاگری و تبلیغات مجازی ما با پدیده‌ی جدید و نوظهور «دکتربلاگری» هم روبه‌رو شده‌ایم. این موضوع اگر چه در ظاهر برای بسیاری از افراد جامعه که دچار کنج‌کاوی هستند جذاب است، اما معضلات و مشکلات اجتماعی خود را در پی دارد. به‌بیان دیگر در دنیای دیجیتالی نمی‌توان سلامت جامعه را به‌عنوان ابزار تبلیغاتی در دست گرفت و از آن بهره جست. سلامت جسمی و سلامت روان جامعه و نیز حریم شخصی بیمار با هر نوع بیماری خُرد و کلان را نمی‌توان در فضا و بستر سوشال‌مدیا عرضه نمود تا از این طریق بهره‌ای برده شود.

از مهم‌ترین اصول آیین‌نامه‌ی پزشکی می‌توان به رعایت حقوق بیماران، حفظ اسرار آن‌ها، ارائه خدمات پزشکی با کیفیت، رعایت اصول اخلاق پزشکی، پرهیز از تبلیغات فریبنده و پرهیز از اعمال خلاف شئون پزشکی اشاره نمود.

 

 

بزرگترین سرمایه‌ی جامعه‌ی پزشکی اعتماد مردم است 

 

رییس سازمان نظام‌پزشکی کاشمر ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه‌ی پزشکی در راستای حفظ سلامت جامعه به مشکلات متعددی اشاره کرد که پزشکان با آن مواجه‌اند و گفت: جامعه‌ی پزشکی به وظیفه‌ی اخلاقی و انسانی خود به‌خوبی عمل کرده‌ است و در راستای حفظ و افزایش سلامت مردم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند.

 

دکتر وکیلی‌نیا با اشاره به این‌که جامعه‌ی پزشکی همواره در تلاش است سطح کیفی سلامت جامعه را تقویت کند و نیز باتوجه به آن‌که اطبا از قدیم مورد وثوق و اعتماد مردم بوده‌اند، افزود: یکی از مواردی که به‌صورت متعدد توسط مردم و گاهی از سوی خود جامعه‌ی پزشکی به این سازمان گزارش می‌شود، بحث تبلیغات اغواکننده و آسیب‌رسان به سلامت جسم و روان جامعه است. البته باید متذکر شویم که بیشتر این تبلیغات توسط مداخله‌گران از صنوف دیگر در حوزه‌ی پزشکی صورت می‌گیرد که جا دارد اتحادیه‌ی مربوطه و هم‌چنین دادستانی محترم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند؛ اما در خصوص مواردی هم که به‌دلیل عدم آگاهی از قانون و دستورالعمل تبلیغاتی در فضای مجازی توسط پزشکان صورت می‌گیرد به چند نکته اشاره می‌کنم:

تبلیغات پزشکی در ایران تحت نظارت سازمان نظام‌پزشکی قرار دارد تا از این طریق با هرگونه انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده مقابله شود. این قوانین با هدف حفظ سلامت عمومی و ایجاد شفافیّت در تبلیغات پزشکی تدوین شده است. با رعایت این قوانین از سوی پزشکان است که افراد مختلف جامعه می‌توانند به اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کرده تا از خدمات درمانی مناسب بهره‌مند شوند.

 

وکیلی‌نیا به ماده 4 قانون آیین‌نامه‌ی تبلیغات نظام‌پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: انجام هرگونه تبلیغات در خصوص مواد دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و امور پزشکی از طریق رسانه‌های عمومی و خصوصی، دیداری و شنیداری، اینترنتی و فضای مجازی، پیامک و تبلیغات محیطی هم‌چون بیلبوردهای سطح شهر و... نیازمند اخذ مجوز از سوی سازمان نظام‌پزشکی است.

 

یکی از کارهایی که امروزه در بستر فضای مجازی توسط بعضی پزشکان صورت می‌گیرد، انتشار عکس و فیلم از بیماران بهبود یافته است. رییس سازمان‌ نظام‌پزشکی کاشمر در این‌باره اظهار داشت: درباره‌ی این موضوع باید یادآوری کنیم که انتشار هرگونه عکس و فیلم از اتاق عمل و نیز بیماران توسط پزشکان ممنوع است. در بعضی شرایط خاص پس از اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه درباره‌ی انتشار و یا مصاحبه‌ی با بیمار منوط بر این‌که با رضایت کتبی و آگاهانه صورت پذیرد و نیز هوّیت و چهره‌ی بیمار هم مشخص نباشد، می‌تواند بلامانع باشد.

در پایان دکتر وکیلی‌نیا افزود:‌ اشاره و یادآوری این قانون از جهت آن است که در برخی موارد ما با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. بیماران پس از درمان اظهاراتی داشته‌اند که بر اساس شرایط آن زمان بوده و پس از آن با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده‌اند که لازم دانستیم بعضی قوانین را در این‌جا یادآوری نماییم.

 

 

انتشار تصویر بیماران پس از درمان یکی از راه‌های تبلیغاتی است که بعضی پزشکان از آن بهره می‌برند. این انتشار تصاویر می‌تواند تبعات اجتماعی‌ای را در پی داشته باشد. در این موارد با ما نقض حریم خصوصی بیماران مواجهیم و امیدواریم با آگاهی‌بخشی در این زمینه جلوی این‌گونه تبلیغات مجازی رفته‌رفته گرفته شود.