در حوزه مطالبه گری جدی هستم
قریب سه سال از عمر مجلس یازدهم می گذرد و نمایندگان مجلس یازدهم بیشتر از نیمی از دوره ی کاری خود را طی کرده اند. مردم هر حوزه ی انتخابیه هوشیارانه عملکرد نماینده خود را رصد می کنند و انتظاراتی از وی دارند. بدین جهت با حجت الاسلام نیک بین نماینده دیار ترشیزبه گفتگو نشستیم تا ارزیابی وی از عملکرد مجلس و نمایندگان بشنویم و بخوانیم و اقدامات نماینده ترشیز را از نگاه ایشان ببینیم . توجه شما مخاطبان گرامی را به این گفتگو جلب می کنیم
*از شما تشکر می کنم که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید لطفاً بفرمایید با توجه به اینکه فقط یک سال از عمر مجلس یازدهم باقی مانده است چه ارزیابی از عملکرد خود دارید
ضمن تبریک اعیاد و ایام شعبانیه به مردم دیار ترشیز، در آستانه سال نو هستیم امیدوارم سالی خوب و خوش و سرشار از شادی پیش رو داشته باشیم و ایام ماه مبارک رمضان تطهیر روح و زلال معنویت را برای همه ما به ارمغان آورد.
در مورد سوالتان باید بگویم نماینده هایی که در دولت فعالیت میکنند در حوزه جذب اعتبارات معمولاً موفق نیستند یک دولت مستعجل می رود و یک دولت مستعجل می آید. یک سال و نیم این دوره در دولت قبل بود و دو سال و نیم در دولت جدید. تغییر و تحولات دولت کار را سخت میکند. اگر به عملکرد خودم خواسته باشم نمره بدهم، من تمام تلاش و کار و زندگی ام را و همه همّ و غمّ را برای مردم و کار مردم گذاشتم، سعی کردم کم کاری نکنم و غِش در کارم نگذارم. اما در برخی از فعالیتها که داشتیم موفق بودیم و کارها جلو رفته و برخی هم به جهت کمبود اعتبارات در کل کشور به نتیجه نرسیده و کاشمر هم مستثنا نیست و اینجا هم با کمبود اعتبار مواجه شده است. به طور کلی در حوزه تلاش و فعالیت و کار و پیگیری به صورت جدی کار کردیم، در حوزه به نتیجه رسیدن کارها بعضا به نتیجه دلخواه نرسیدیم.
*چه اقداماتی در کاشمر به نتیجه رسیده است؟
در حوزه ملی اگر خواسته باشیم صحبت کنیم یک فایل موجود است. به عنوان «به چه رای دادیم» که با توجه به همان فایل کل فعالیت های مجلس مشخص میشود. اما در حوزه ترشیز به اختصار خواسته باشم بگویم من کاشمر را به صورت پک جامعی از ورودی کاشمر تا اسماعیل آباد و درونه بردسکن ، از ورودی کوهسرخ چلپو تا خروجی کاشمر گند بر، یک مجموعه به صورت پک کامل می دیدم. قائل به این هستم که در چهار شهرستان بتوانم وحدت ایجاد کنم . در حوزه کاری و سعی مان این بود که ورودی و خروجی شهرها را در حوزه نور ها و المان ها متحدالشکل کنیم ،در حوزه شهرداری ها به طور جدی ورود کردیم به تعبیر دوستان در شهرداری سابق در آن دوره که ما نماینده بودیم بیشترین خدمات در حوزه شهری انجام شده است، که ۱۷ میلیارد اعتبار به شهرداری کاشمر اختصاص یافت. مصوبه که در مجلس از اول امسال رای آورد. بیش از 5/7میلیارد تومان ماهانه نقدی به شهرداری کمک میشود که به نتیجه رسیده و پرداخت می شود.
در حوزه راه جاده شادمهر کاشمر اولویت ما قرار گرفت. این جاده اعتباری حدود ۲۸ میلیارد تومان داشت. در سال ۱۴۰۱ افزایش اعتبار از ۲۸ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی افزایش 1۴۰۰ درصدی در این مورد داشتیم. کسب این افزایش دهیم خود حدیث مفصلی دارد سال ۱۴۰۰ رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بودم و برخی جلسات شرکت میکردم. سفر آقای رئیس جمهور به منطقه که می خواست شکل بگیرد، ما در جلسات شرکت میکردیم. سعی من این بود که یکی از پروژه های جدید در کاشمر را پروژه شادمهر کاشمر معرفی کنم که الحمدالله این اتفاق افتاد
زمانی که پروزه را شروع کردیم قطعه دوم پنج درصد پیشرفت داشته و قطعه سوم هیچ کاری انجام نشده بود. ضمن اینکه قطعه اول هم با اینکه به بهره برداری رسیده بود ولی ۷۵ درصد آن کامل شده بود و بعضی از دسترسی های آن کامل نبود. الان مجموعه دو قطعه دوم و سوم ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت داشته است. از آن ۴۰۰ تومان در سال مالی ۱1401 که از 1/7/ 1401 شروع می شود بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تخصیص گرفته و مردم شریف منطقه می بینند که هم درقطعه دوم هم در قطعه سوم دو پیمانه کار مشغول کارند. وقتی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم دوستان نظرشان این بود که همه ۴۰۰ میلیارد در قطعه دوم به کار گرفته شود، قطعه دوم که افتتاح شد، قطعه سوم شروع شود. با کارشناسان مختلف صحبت کردیم، نظر خودم هم این بود که شرکت دیگری به غیر از شرکت فرآیند انرژی که در قطعه دوم فعالیت میکند، همکاری کنیم، تا رقابت به وجود آید .الحمدالله این اتفاق افتاد و شرکت طوس عامر در قطعه سوم تا همین الان حدود ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انشالله در هفته دولت ۱۴۰۲ ما 10 کیلومتر از قطعه دوم و ۱۰ کیلومتر از قطعه سوم را زیر بار ترافیکی خواهیم برد . تقریباً هر دو هفته من جلسه برای گروه راه می گذارم. خودم به صورت جدی پیگیری می کنم. یک بخش کار در حوزه تملک، ک یک مقداری گره خورده که انشالله با پیگیری فرمانداری و دوستان اداره راه و شهرسازی کارهایش انجام خواهد شد. دوستان می دانند وقتی اعتباری از سالی به سال دیگر می خواهد افزایش یابد معمولاً ۲۰ درصد از ۳۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش مییابد، اما جاده کاشمر شادمهر۱۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
دومین کاری که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم موضوع الحاق به محدوده حسین آباد کاشمر بود. جزو پیگیریهایی که انجام شده و منطقه گازکشی شد و مردم استفاده می کند
سومین موضوع که به صورت جدی پیگیری شد در زمان شهردار قبلی ۲ هزار تن قیر شرکت نفت جی با قیمت کمی خریداری کردیم .اعتبار آن از سازمان همیاری ها تامین شد. آن ۲۰۰۰ تن را به جهت اینکه با قیمت کم گرفته بودیم و قیمتش یک دفعه بالا رفت، به ما ندادند. پیگیری کردیم و در خیلی از جلسات شرکت کردم و در نهایت ۵۰۰ تن در زمان آقای مهندس گنجی و ۱۴۳۰ تن در همین تابستان ۱۴۰۱ تحویل شهرداری کاشمر شد. دوستان می دانند ۱۴۳۰ تن قیر یعنی یک شهر آسفالت .
کارخانه آسفالت کاشمر هم سالها قبل اعتباراتی گرفته شد و به حمدالله به بهره برداری رسید طبیعتا میخواستیم کاشمر به درآمد پایدار در حوزه شهری برسد که الحمدالله رسیده و الان ماهانه درآمد قابل توجهی از حوزه کارخانه آسفالت دارد
کاربعدی در منطقه موضوع زمین های معوض در بردسکن است و قریب ده دوازده سال است که مشکلی به نام زمین های معوض در بردسکن وجود دارد. مسکن و شهرسازی با شهرداری وقت یک سری مشکلاتی داشتند. شهرداری زمین ها را از مسکن و شهرسازی تملک میکند و می خرد. ولی مسکن و شهرسازی زمینها را در اختیار مردم قرار نمی دهد. این مشکل حل شد. چندین سال بود که این موضوع به معضلی تبدیل شده بود.
موضوع دیگری که به نتیجه رسیده است موضوع نهضت ملی مسکن بردسکن است. هدف این بود که نهضت ملی مسکن در بردسکن در پایین دست بردسکن انجام شود. با پیگیریهایی که داشتیم و جلسات متعددی که برگزار شد، این زمین ها از پایین شهر به بالای شهر جابجا شد که یک اتفاق خوب و مبارکی بود و رضایت مندی در مردم بردسکن ایجاد شد. که مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به جای این که پولشان در پایین شهر به کار گرفته شود در بهترین نقطه سرمایهگذاری میشود
از جمله اقدامات دیگر در حوزه ماشین آلات شهرداری است.در این دو سال و نیم بیشترین ماشین آلات کشاورزی را برای حوزه ترشیز جذب کردیم. 7 ماشین شهرآباد و انابد، دو ماشین بردسکن ، 5ماشین برای خلیل آباد، چند دستگاه اتوبوس و ون کاشمر و لودر و بیل مکانیکی برای کوه سرخ جذب شده است که مرهون خدمات بچه های شهرداری و پیگیری جدی که در تهران داشتیم به ثمر نشسته است . هدف این بود که شهرداری ها به درآمد پایدار برسند. وقتی به درآمد پایدار برسند، مبلمان شهری رشد می کند و وقتی مبلمان شهری رشد کرد. گردشگری رشد می کند و اوضاع مالی مردم هم به تبع بهبود می یابد.
*مجلس یازدهم را چگونه می بینید؟
مجلس یازدهم من حیث المجموع نمره خوبی نمی گیرد. ضمن اینکه افرادی که در ادوار مختلف در مجلس بودن میگویند مجلس موفق هست. معتقدند که مجلس پرکار و قوی است. اما بنده به عنوان نماینده مجلس احساسم این است که می توانست بهتر عمل کند و در خیلی از مواقع باید محکم تر و جدی تر وارد می شد. مثل حوزه کالا برگ الکترونیک تا افزایش قیمت ایجاد نشود. مماشات مجلس دارد مجلس را به انزوا می کشاند. این ها هم م به خاطر این است که آقای قالیباف میخواهد با دولت همکاری کند.
* گفته می شود نمایندگان ۱۳ طرح استیضاح مطرح کردند که در هیئت رئیسه نگه داشته شده است این نشانه اختلاف بین نمایندگان و هیئت رئیسه است؟
هیئت رئیسه معتقد به فرصت دادن به دولت هستند. میگویند به دولت زمان بدهید تا بتواند کار انجام دهد برای همین استیضاح ها نگه داشته میشوند. همین پاشنه آشیل دولت است اتفاقاً برخی از وزرا باید استیضاح شوند. بعضی از وزرا واقعا آدم های کارآمدی نیستند. یک سال و خوردهای دارد می گذرد کسی که می خواهد کارایی وزرا را ارزیابی کند این یک سال و نیم زمان مناسبی است برای ارزیابی کردن.
*عنوان میشود که هنوز ۱۷ ماه از عمر دولت سیزدهم گذشته چطور نمایندگان مجلس در ۱۷ ماه قبل به این وزرا رای اعتماد دادند و بعد از ۱۷ ماه به این نتیجه رسیدند که باید استیضاح شوند.
۱۷ ماه وقت زیادی است ما در ۱۷ ماه به این نتیجه رسیدیم که بعضی وزرا باید استیضاح شوند
* گفته میشود ماشین استیضاح نمایندگان به خاطر این راه افتاده است که خود نمایندگان به انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک می شوند و نوعی تبلیات برای خودشان است.
هنوز تا مجلس دوازدهم ۱۲ ماه دیگر داریم ا. استیضاح از ۵ تا ۶ ماه قبل شروع شده است اتفاقاً کسانی که دنبال کارهای انتخابی هستند. دنبال استیضاح نیستند دنبال تعامل با وزیر هستند که او را به منطقه و حوزه انتخاباتی خود بیاورند و اعتبار جذب کنند . فکر می کنم نظر درستی نیست
*استیضاح به نظر شما کارساز است و نقشی در مثلاً کاهش تورم دارد؟
اگر نقشه اقتصادی دولت تغییر کند بله. اگر نقشه جدیدی جدید و راه بهتری ایجاد کند بله، امکان پذیر است.
* افرادی هستند که بتوانند نقشه جدید و کارسازی بیاورند چون افرادی که جایگزین هم می شوند مثل افراد قبل هستند مثلاً تغییر رئیس بانک مرکزی تغییری در وضعیت تورم ایجاد نکرد.
آقای رئیسی باید حلقه اطرافش را بازتر کند یعنی روی چهل پنجاه نفر کلید کنیم و با همین افراد کشور را خواسته باشیم مدیریت کنیم کارساز نیست . مثلاً صولت مرتضوی را به دفتر ریاست جمهوری می آوریم و از آن جا به وزارت کار. با تغییرات این چنینی یعنی دایره حلقه مدیران ما بسته است. باید اجازه دهیم سلایق مختلف وارد کارزار شوند.
* با توجه به اینکه می گویید حلقه بسته، آیا فکر میکنید انتصابات کاشمر در حلقه بازی بوده است؟
من خیلی در انتصابات دخالت نمی کنم. در دو تا از انتصابات دخالت کردم که فکر می کنم اصل دخالت نماینده در انتصابات اشتباه است در بقیه انتصابات من دخالت نداشتم. آقایان فرماندارها و مدیران کل به نتیجه برسند از ما مشورت بگیرند ما به مشورت شان پاسخ می دهیم. مواردی هم بوده که آقایان فرماندارها به نتیجه رسیدند و از ما هم مشورت نگرفتند. دولت عوض می شود مدیران هم عوض میشوند
- نظر مردم این است که شما بیش از این سخنانی که فرمودید در انتصابات دخالت دارد و الان شایعه است که شما با برخی از مدیران به مشکل برخورد کردید و تصمیم به حذف آنها دارید
- دنبال حذف آدمها نیستم. به دنبال مطالبهگری هستم. هیچ وقت نمی گویم کسی باید حذف شود. مطالبه می کنیم که چرا کار انجام نمی دهید. ما برای مطالبه حقوق مردم پای کار مردم هستیم. مطالبه می کنیم ؛آقای فرماندار، آقای مدیر، آقای وزیر چرا کار را دردرست انجام نمی دهی ؟ چرا قانون را عمل نمی کنید ؟ چرا پیگیر مشکل مردم نیستید؟ در حوزه مطالبهگری جدی هستیم. با هیچ مدیری مماشات نمیکنیم. مدیر هم فکر ما باشد یا نباشد. شاهدیددر دوره که نیک بین رای آورد . مدیران از اواخر سال ۱۴۰۰ تغییر کردند در صورتی که اگر می خواستیم دست به تغییر بزنیم باید از اول ۹۹ قاطعانه میگفتیم که مدیران باید عوض شوند در صورتی که رای آوردم فقط یک مدیر در سال 99 تغییر کرد. در یک سال و نیم اول نمایندگی به مدیران کمک کردیم و حمایت کردیم و دست به تغییر نزدیم. هنوز برخی از مدیران هستند که اصلاح طلب هستند ولی کارامدند و من از آنها دفاع میکنم.
- کارآمدی مدیران در حوزه انتخابیه را چگونه می بینید
باید یکی یکی ارزیابی کرد برخی از مدیران واقعا بسیار کارآمد هستند .برخی مدیران ،مدیران آینده کشورند و سطح آنها در سطح کشوری است. برخی از روسای ادارات هم بی حال و خسته اند
- مجدد از خود مجلس سوال می پرسم . شما عضو کمیسیون فرهنگی هستید. قانونی به نام قانون جوانی جمعیت به مجلس بردید و مصوب و اجرایی شد . موقعی که حجتالاسلام آقاتهرانی به کاشمر آمدند گفتند ما ساعات زیادی روی این طرح کار کردیم می خواهیم همین طرح به نتیجه برسد و به طرحهایی که اصحاب فرهنگ و هنر کاشمر ارائه دادن توجه نکردند .حالا امسال گفته میشود این طرح موفق نبوده و بودجه آن هم کاهش پیدا کرده است.
بعد از ۱۶ سال پیگیری در مجلس های مختلف موضوع جوانی جمعیت در این مجلس مصوب میشود. طبیعتا وقتی قانونی مصوب میشود ،در سال های اولیه خیلی برایش اعتبار نمی گذارند. اتفاقاً قانون جوانی جمعیت به نسبت بقیه قوانین دارای اعتبارات خوبی است و در سال ۱۴۰۲ هم افزایش پیدا کرده است .البته این بودجه این اعتبار در لایحه دولت کاهش پیدا کرد ولی در مجلس افزایش پیدا کرد و افزایش اعتبار ا هم قابل توجه است
- نظرتون در مورد اینکه نمایندگان مجلس در مورد موضوعات اصلی بحث نمی کند چیست؟ یکی از نمایندگان می گوید ما در مجلس برای مقداری آسفالت چانه می زنیم و مسائل مهمتر در خارج از مجلس مطرح میشود .
- یکی از موضوعاتی که من در اول مجلس می گفتم این بود که «مردی و کاری، مایی و مسئله ای» به نظرم موضوع درست است که ما نمایندگان بعضا به موضوعاتی می پردازیم که خیلی اولویت نیست و باید به موضوعات ملی بپردازیم. معتقدم که اگر مجلس محترم روی مسئله ارز، خودرو، مسکن، خوراک دام تمرکز و اصرار داشته باشد و جلسات حاشیه را تعطیل کند ، موفق میشود. پیشنهاد دادم که چند نفر از اعضای هیئت دولت و وزرا و نمایندگان چند روزی در مورد یک موضوع بدون حضور رسانهها و مطبوعات بحث کنیم به وحدت رویه برسیم. حرف درستی است بعضا نمایندگان برای چندرغاز قیر بحث می کند ولی از طرفی چند صد هزار تن آسفالت جابجا می شود
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ