استفادهی اغراقآمیز نمایندهی دیارترشیز از واژه مگاپروژه
اینک پسری از تو یتیم است در اینجا
در حسرت یک شب که پدر داشته باشد
برگرد ، سفر طول کشید ای نفس سبز
تا کی دل من چشم به در داشته باشد؟
مرتضی امیری اسفندقه
اطلاق عنوان «مگاپروژه» به دو بانده کردن مح...
اینک پسری از تو یتیم است در اینجا
در حسرت یک شب که پدر داشته باشد
برگرد ، سفر طول کشید ای نفس سبز
تا کی دل من چشم به در داشته باشد؟
مرتضی امیری اسفندقه
اطلاق عنوان «مگاپروژه» به دو بانده کردن محور شادمهر تا انابد می تواند بیانگر این نکته ی ظریف باشد که داستان جادههای دو طرفه در دیار ترشیز قصه ی پرغصهای است که به این زودیها تمام نخواهد شد.
اخیـراً حجتالاسلام جواد نیکبین از دو بانده کردن محور شادمهر به انابد به عنوان « مگا پروژه» ی منطقه ترشیز نام برده است و تصریح کرده است که برای اینکه بتوانیم بخشی از این پروژه را به سرانجام برسانیم از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نمودیم که موافقت شده است،
واژه «مگا پروژه» اصطلاحی است که معمولاً پیمانکاران از آن استفاده میکنند، در دیکشنری آبادیس آمده است که این واژه به پروژههای سرمایهگذاری شده در مقیاس بسیار بزرگ اطلاق میشود و به تعبیری، پروژههای بسیار عظیم و متحول کننده ای هستند که به سرمایهای بیش از یک میلیارد دلار و چندین سال زمان برای توسعه و ساخت نیاز دارند.
بد نیست بدانید در کل حوزه ی استحفاظی 4 شهرستان کاشمر بردسکن خلیل آباد و کوهسرخ ، همه ی محورها و جاده ها غیر از30 کیلومتر دوطرفه هستند و همه حادثه خیز هستند، از مسیر سه راهی شادمهر تا انابد به دلیل تردد بیشتر وسایل نقلیه به عنوان شاهراه یاد میشود.
فاصله بین سه راه شادمهر تا انابد به ۱۲۰ کیلومتر نمیرسد، عیب بزرگ جادههای دو طرفه این است که مردم منطقه هر از چندی شاهد تصادفاتی از نوع تصادفات رخ به رخ هستند که معمولا با انحراف به چپ و سبقت غیر مجاز یکی از وسایل نقلیه صورت می گیرد، مردم منطقه در فاصله ی کمتر از دوماه ازعید نوروز تا کنون شاهد دوتصادف مرگبار در محور خلیل آباد بردسکن بودند، چند روز مانده به عید نوروز زن و شوهر جوانی از اهالی شهرستان کوهسرخ در محور خلیل آباد بردسکن حد فاصل روستای شفیع آباد در تصادفی رخ به رخ جانشان را از دست دادند و فرزندانشان مصدوم شدند، چند روز پیش هم در برخورد یک وانت با پراید در همان نزدیکی از اهالی روستاهای اطراف سه نفر جان باختند، متعاقب آن مردم روستاهای اطراف، جمعیتی در حدود 500نفر با بستن جاده به وضعیت موجود اعتراض کردند که خوشبختانه این اتفاق با درایت و همدردی مسئولین با مردم بدون هیچ تنشی ختم بخیر و تمام شد.
اولین گام برای دوبانده شدن قطعه ی محورکاشمر تا خلیل آباد، در دوره ی هفتم مجلس شورای اسلامی برداشته شد، زمانی که احمد بلوکیان نماینده مجلس بود، آن زمان وبلاگ « تلکس اندیشه» که معمولا علیه نماینده وقت مطلب می گذاشت نوشت :«مگر می شودبا تخصیص 500 میلیون تومان اعتبار فاصله ی 15 کیلومتر جاده رابدون داشتن ماده 23 دوبانده کرد آن هم جاده ای که اختلاف سطح دارد»، با همه ی کار شکنی ها جاده دوبانده شد اما بخت بلوکیان را یاری نکرد و باند دوم محور خلیل آباد کاشمر در اوایل عمر مجلس هشتم به بهره برداری رسید، تیر ماه ۱۳۹۰ شاهد حضور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در شهرستان کاشمر برای بهرهبرداری از جادههای روستایی روستاهای نقاب، میرآباد، علی آباد برکال از توابع شهرستان خلیل آباد در منطقه هستیم، آن زمان وزیر راه حاضر نشد از وضعیت زیرسازی مسیر محور خلیلآباد تا بردسکن که ماشین آلات راهسازی مشغول کار بودند دیداری داشته باشد و احتمالاً خبر داشته است که برخی از این اقدامات و فعالیتها بدون داشتن طرح مطالعاتی و با فاصله زیاد از جاده اصلی برای چشم خلق در حال انجام است،
عمر مجلس هشتم به پایان رسید بدون اینکه حتی یک متر از طول جادههای دو طرفه کم شود، نماینده ی دورهی مجلس نهم محمد اسماعیل نیا شد، عمر مجلس نهم هم تمام شدبدون اینکه یک متر از طول جاده های دو طرفه کم شود، در دوره مجلس دهم طلسم شکست، با پیگیری نماینده ی وقت بهروز بنیادی مسیر حادثه خیز و پرتردد حدفاصل کاشمر تاپلیس راه بطول 10 کیلومتر توسط شهرداری دوبانده شد و از پلیس راه تا شهرک صنعتی حدود 6 کیلومتر توسط پیمانکار دیگری به بهره برداری رسید، بعد از آن پس از شروع مجلس یازدهم مدام نماینده ی دیارمان قول داده و مدیران کل متعهد شدند که تا پایان سال جاری قطعهای دیگر را افتتاح خواهند کرد اما دریغ از وفای به عهد، مشکل برخی از نمایندگان دیار ترشیز در این مدت به زعم نگارنده این بوده که این بزرگواران به جای اینکه با تذکر دادن های بی ربط در مجلس وقتشان را تلف کنند باید دنبال گرفتن و تخصیص یک اعتبار و بودجه ی ملی و گنجاندن آن در برنامه ی توسعه ی ششم و هفتم می بودند تا قادر باشند بصورت پیوسته و متوالی هر چند سال مردم منطقه شاهد بهره برداری از قطعه ای جدید باشند، نه اینکه حالا بعد از 20 سال، زمانی که محور سه راهی شادمهر تا انابد، کماکان بلای جان مردم چهار شهرستان خطه ی ترشیز و سایر هم وطنان است و با وجود وعدههای مختلف دولتهای مختلف و نمایندگان متعدد مجلس هیچ کدام اقدام تمام کننده برای این محور پرحادثه انجام نداده اند با چاشنی اغراق مدعی شوند که دوبانده شدن محور سه راهی شادمهر به انابد یک « مگا پروژه» است.
استفاده از واژه نامأنوس مگا پروژه فقط به درد فرار آبرومندانه از زیر بار مسئولیت میخورد ، کاش دولتمردان دولت سیزدهم و نماینده دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی، قبل از اینکه خود پروژه خجالت بکشد و خودش به فریاد خودش برسد در سال ۱۴۰۳ برای رفع مشکل مردم منطقه قدمی بردارند، محور خلیل آباد بردسکن با حوادث دلخراش و پی در پی قربانیان زیادی میگیرد، در قطعه قطعه این مسیر هر هفته و هر ماه شاهد حوادث جادهای منجر به فوت مردم مظلوم و رنج دیده این دیار هستیم، امید است با پیگیری نماینده، دولتمردان درد مردم را چاره کنند.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ