پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و آموزشی تعطیلات مکرر
شنبه 20 بهمن ماه با تعطیلی همه مدارس، دانشگاه ها و ادرات در خراسان رضوی شروع شد. خبرها از دو موضوع حکایت داشت؛ اول این که 23 استان از 31 استان کشور روز شنبه تعطیل شدند و دوم این که احتمال تعطیلی تا آخر هفته وجود دارد، آن هم در شرایطی که گزارش هواشناسی نشان از افزایش دما داشت.
در همین خبرها دلیل این تعطیلات مکرر و نابهنگام ناترازی انرژی اعلام شد. بله کمبود سوخت و لزوم کاهش مصرف انرژی کشور را عملا نیمه تعطیل کرد.
اما آنچه بی پاسخ ماند اثرات اقتصادی، اجتماعی و آموزشی این تعطیلات مستمر است که در این نوشتار به گوشه ای از آن ها اشاره می شود.
تبعات اقتصادی
تعطیلی ناخواسته به هر دلیلی که رخ دهد، بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است. الزام کارخانهها به توقف فعالیت، آثار قابلتوجهی بر تولید دارد و کارخانهها را دچار ضرر مالی میکند به طوری که کاهش تولید، افزایش هزینههای ثابت و تأخیر در تحویل سفارشات از جمله پیامدهای اصلی تعطیلی آلودگی هواست و این مشکلات میتواند باعث کاهش درآمد، کاهش صادرات و حتی از دست دادن سهم بازار شود.در چنین شرایطی، کارخانجات برای جبران ضررهای مالی ممکن است مجبور به تعدیل نیرو شوند.
رئیـس انجمـن بهـره وری ایـران گفـت: برخـی واحدهـای تولیـدی در کشـور بیـن ۳۰ تـا ۴۰ درصـد تولیـد سالانه خـود را بـه دلیـل کمبـود گاز در زمسـتان و کمبـود بـرق در تابسـتان از دسـت می دهنـد.
آنطور که برخی از رسانهها منتشر کردند: «بعد از هر روز تعطیلی، ۲۱ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت وارد میشود. تعطیلیهای اخیر بهدلیل ناترازی انرژی، تقریباً ۲۸۰ میلیون دلار روزانه به اقتصاد کشور ضرر وارد کرده. درواقع با نرخ تقریبی دلار ۷۵ هزار تومانی، هر روز تعطیلی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان ضرر برای ایران است.»
نائب رئیس خانه صمت کرمان هم در مورد آسیب تعطیلات مکرر گفت: تمامی شرکتهای خصوصی و متوسط استان کرمان در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در صورتی که این مشکلات حل نشود، این شرکتها هیچگاه قادر به بازگشت به وضعیت پیشین خود نخواهند بود.
به گزارش «همشهری آنلاین» هر روز تعطیلی دولت حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان از تولید ناخالص داخلی میکاهد و این تنها مربوط به تعطیلی ادارات دولتی است، بدون احتساب زیانهای ناشی از قطعی برق و گاز به صنایع. تعطیلی برخی بخشها مانند مدارس و ادارات، علاوه بر اختلال در زندگی شهروندان، فشارهای اقتصادی زیادی به اقشار مختلف جامعه وارد میآورد. زیان روزانه تعطیلی برای صنایع، از جمله فولاد، به میلیاردها تومان میرسد. همچنین، هزینههای تعطیلی دولت از محل مالیات مردم تأمین میشود، اما بخشهای مختلف جامعه که از تعطیلی بهرهمند نمیشوند، مجبورند هزینههای این تعطیلی را بپردازند.
تبعات اجتماعی
بیبرنامگی در خانوادهها، اختلال در کار مراجعان به ادارات، بیاعتنایی به تصمیمها و تصمیمسازان، جو روانی منفی در جامعه، اختلال در کار تولید و تولیدگران، شرطی کردن جامعه به اندک هوای سرد یا آلودگی، از بین رفتن قدرت پیشبینی و ضعف در تدبیر برای تعاملات بینالمللی، تنها مختصری از تبعات تصمیمگیریهای مبتنی بر تعطیل کردن جامعه به هر دلیل موجه و غیرموجه است.تعطیلیهای مکرر همچنین به کاهش اعتماد سرمایهگذاران و افزایش استرس اجتماعی منجر میشود.
مطالعات نشان میدهد تعطیلات مکرر میتواند بسیار استرس زا باشد. کوهی از کارهایی که باید انجام شوند، هزینه برای خرید هدایا، احساس بیکفایتی، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی آزاردهنده و خستگی محض میتواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و چیزی بهغیر از شادی برای او به ارمغان بیاورد.
ناترازی انرژی؛ زخمی بر پیکر آموزش
تعطیلات مکرر، نه تنها باعث کاهش زمان آموزش رسمی دانشآموزان میشود، بلکه نگرانیهایی را در مورد کیفیت آموزش و افت تحصیلی آنها نیز به وجود آورده است. بر اساس سند ملی برنامه درسی، در دوره ابتدایی باید ۹۲۵ ساعت آموزش در طول سال تحصیلی محقق شود. اما نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز نشان میدهد که در ایران، این میزان تنها حدود ۶۲۰ ساعت است و در میان ۵۸ کشور شرکتکننده، پایینترین رتبه را داریم. به گفته کارشناسان ؛ تعطیلات مکرر و طولانیمدت میتواند منجر به فراموشی مطالب درسی، کاهش انگیزه تحصیلی و افت عملکرد دانشآموزان شود. این موضوع به ویژه در مورد دانشآموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول که نیاز بیشتری به یادگیری پیوسته و حضور در محیط آموزشی دارند، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
یک کارشناس آموزشی می گوید: «تعطیلات مکرر، به خصوص در مقطع دبستان، تاثیرات منفی درازمدتی به دنبال دارد. محتوای آموزشی تحت فشار زمان، با سرعت بیشتری تدریس میشود و این باعث کاهش کیفیت آموزش میشود.»
کارشناس آموزشی دیگری در مورد آموزش غیرحضوری اذعان می دارد: «آموزش غیرحضوری نتواسته است جایگزین مناسبی برای کلاسهای حضوری باشد و به وضوح بر کیفیت یادگیری دانشآموزان تأثیر منفی گذاشته است. از سویی دیگر، معلمان نیز به دلیل محدودیتهای این روش، در انتقال مفاهیم و ارزیابیهای دقیق عملکرد دانشآموزان دچار مشکلات زیادی هستند.» وی می افزاید: «با وجود وعدههای مسئولان برای برگزاری کلاسهای آنلاین در ایام تعطیل، کیفیت آموزش به دلیل مشکلات فنی و ترافیک بالا در پلتفرمهایی مانند شاد بسیار پایین است.»
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ