دیار ترشیز، انتخابات مجلس دوازدهم و بازار داغ شایعه سازی در فضای مجازی
در فرصت دو ماه مانده به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دیار ترشیز گروه های مختلفی به تکاپو افتاده اند تا کاندیدای مورد نظر خود را معرفی کنند و همین موضوع محوری برای شایعات و تقابل در فضای مجازی شده است.
قدرت فضای مجازی و نقش آن در انتقال اخبار و رویدادها در جهت تنویر افکار و اذهان، بر کسی پوشیده نیست و کم نیستند کسانی که با استفاده درست و اصولی از این فضا، بیشترین خدمت را به مردم می کنند. بی شک می توان گفت در انتخابات پیش رو رسانههای جدید دست بالا را دارند؛ برای بیشتر مردم، تصاویر تاثیر خیلی بیشتری نسبت به کلمات روی صفحه دارند. تحقیقات ارتباط بصری نشان داده تصاویر، به ویژه تصاویر مربوط به نامزدهای سیاسی، احساسات، اعمال، واقعگرایی و اعتبار را منتقل میکنند. این تصاویر یک اثر ماندگار در ذهن مردم رای دهنده ایجاد میکند. سرعت در انتشار اخبار، کوتاه نویسی و سهولت مخاطب در دسترسی به اخبار و محتواهای تولید شده، از اصلی ترین مزیت هایی است که باعث محبوبیت رسانه های آنلاین و به طور کلی قالب های انتشار پیام در فضای مجازی در بین مردم شده است. بسیاری از افراد اخبار را از سایت هاوشبکه های رسانه های اجتماعی دریافت می کنند
اما متاسفانه همین فضای ارزشمند، فرصتی شده تا هر بی هنری، برای دیده شدن به هر کاری دست زده و با ادعاهای واهی، دیگران را به دنبال خود بکشاند.هر روزنیز، بر تعداد افراد بیکاری که بدون هیچ تخصص و هنری، از این فضا برای سودجویی استفاده می کنند افزوده می شود و افرادی هم که فریب این تبلیغات را می خورند، کم نیستند. در این فضای جنجالی و بی سرو سامان، برخی شعور مخاطبین را هدف قرار می دهند و برخی سلامت جسمی و روحی روانی مردم را، بدون اینکه به کسی پاسخگو باشند.
چندی است پیج ها و صفحات اینستاگرامی انتخاباتی با اسامی نامشخص و اهداف مشخص ظهور و بروز پیدا کرده اند. صفحاتی به نام محرمانه ، نامحرمانه، غیرمحرمانه، فتنه بر، کلاغ نیوز و نبض انتخابات از جمله این صفحات در فضای مجازی است که قصد دارند جریان سازانتخابات دیار ترشیز باشند. ادمین های این صفحات در ظاهر همه خود را محق و مسئول و صاحب تکلیف می دانند و نوشتارشان بر این موضوع تاکید دارد که فقط آنها راه درست را می دانند و لاغیر. فقط آنها می توانند کاری کارستان در این دوره انتخابات انجام دهند و دیگران یا از نظر مسئولیت پذیری ضعیف اند یا قدرت مدیریت ندارند و یا شایستگی اخلاقی و رفتاری ندارند.
در این صفحات مرتب مستندات و اسناد و تصاویر که بسیاری از آنان می تواند جعلی باشد، بارگذاری می شود و بعد چند کلمه توهین آمیز که نشان دهنده کینه یک گروه نسبت به گروه دیگر است چاشنی آن می شود. کلماتی که فقط زننده و سخیف هستند. گویا قرار است تمام عقده ها و کینه ها در قاب یک گوشی به نمایش گذاشته شود. کافی است شنیده شود یک گروه یا یک فرد موقعیت بهتری نسبت به دیگر رقبا دارد، آن وقت است که این صفحات مجازی شروع به ایجاد فضای مبهم، پرتنش و گلآلودی می کنند و مردم را با انبوهی از اخبار درست و نادرست مواجه می کنند.
نگاه و بررسی این صفحات ما را به یاد این ضرب المثل می اندازد که هر چه آید سال نو، گویم دریغ از پارسال.
البته مشکلاتی که با همین رویه در سالیان و دوره های قبل هم وجود داشت قابل انکار نیست ولی در کنار این صفحات ، صفحات و پیج ها ، کانال ها یا گروه های تلگرامی با روش های منطقی و عقلانی مجال حضور پیدا می کردند.
به عنوان مثال می توان فعالیت صفحات ترشیزگرام و پیشران در دوره انتخابات یازدهم را به عنوان نمونه هایی از کار متعهدانه انتخابات دوره یازدهم مجلس در فضای مجازی نام برد. ادمین های این دو صفحه اینستاگرامی با افراد مختلف و کاندیدای انتخاباتی با هدف آگاهی بخشی به آحاد مردم مصاحبه می کردند. تلاش آنها این بود که پیش زمینه ذهنی خود را در این گفتگوها دخالت ندهند و ذهن مخاطب را در برداشت از کارشان آزاد بگذراند. هر دو پیج در آن زمان با استقبال مواجه شدند و بدون سوگیری در شناساندن گروه های مختلف سیاسی موفق بودند.
همیشه کار ارزشمند و منطقی نیاز به صرف وقت بیشتری دارد، شاید به همین دلیل شایعه سازی رواج می یابد. باید توجه داشت شایعه به طور معمول در واقعیت و در زندگی افراد وجود دارد و از طریق ارتباطات مختلف، افراد در جامعه اقدام به انتشار شایعات میکنند اما فضای مجازی ویژگیها و خصوصیاتی را دارا میباشد که اگر خبری به دروغ منتشر شود، امکان پخش و گسترش آن توسط افراد دیگر هم وجود دارد و این کار زنجیره وار ادامه پیدا میکند و در نهایت این انتها هم نخواهد داشت. پس وظیفه مدیران صفحات و کانال ها یا گروه ها در شبکه های اجتماعی مدیریت صحیح این شبکه ها و دوری از افراط ها و تفریط هاست.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ