معرفی مرکز آموزش عالی کاشمر ، اقدامات انجام شده، وضعیت پژوهشی و برنامه های پیش رو
جناب آقای دکتر امین حسینی سلام؛ وقت شما به خیر؛ خیلی خوشحالیم از این که در خدمت شما هستیم و تشکر می کنیم از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. جنابعالی از سال 1401 به عنوان مدیر مرکز آموزش عالی فعالیت دارید، بفرمایید قبل از آن چه فعالیتهایی داشته اید؟
ضمن عرض سلام و تشکر متقابل از شما بابت فرصتی که برای بیان اقدامات انجام شده و معرفی مرکز به بنده داده شد.در آستانه 16 آذر روز دانشجو هستیم الزم می دانم ابتدا این روز را به همه دانشجویان عزیز به ویژه دانشجویان دانشگاههای کاشمـر و دانشجویان مرکز آموزش عالی کاشمر تبریک عرض کنم. اما در پاسخ به سوال باید بگویم قبل از این که به عنوان رئیس آموزش عالی کاشمر مسئولیت داشته باشم در سال 1392به عنوان عضو هیات علمی به استخدام مرکز آموزش عالی کاشمر درآمدم، می شود گفت که اولین عضو هیأت علمی این مرکز هستم که مجوز جذبش آمد و در طول این 10 سال مسئولیتهایی مانند مدیر امور آموزشی و پژوهشی، رئیس گروه نظارت و ارزیابی، عضو شورای فرهنگی، عضو کارگروه علمی، عضو کمیته ترفیعات و رابط حقوق شهروندی را بر عهده داشتم. قبل از 1392 هم سیزده سال به عنوان دبیر رسمی در استخدام اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی بودم. مرتبه دانشگاهی بنده دانشیار پایه 12 می باشد و قریب به 60 مقاله پژوهشی در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی منتشر کردم و با ریاضیدانانی از کشورهای هندوستان، صربستان، اسلونی، کره جنوبی و آمریکا کار و مقاالت مشترکی منتشر نمودیم. چهار طرح پژوهشی در مرکز آموزش عالی و یک طرح پژوهشی برای دانشگاه آزاد اسالمی واحد مشهد تا االان اجرا کرده ام و به انتها رسانده ام.
از وقتی شما مدیریت مرکز آموزش عالی کاشمر را عهده دار شدهاید چه اقداماتی در این مرکز انجام شده است؟ از نظر تعداد دانشجو؟ هیأت علمی؟ رشته های دانشگاهی؟ اقدامات رفاهی؟
در خصوص اقدامات انجام شده در این مرکز در دورهای که من افتخار امانتداری مرکز آموزش عالی را داشته ام، با توجه به حضور ده ساله ای که در این مرکز دارم و جزو اولین افرادی هستم که به عنوان عضو هیأت علمی وارد مرکز آموزش عالی شدم، یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفت این بود که ابتدا سرعت جذب هیات علمی را در همین یک سالهای که مسئولیت با بنده بوده است افزایش داده شد به طوری که در طول این مدت به اندازه دو برابر اعضای هیأت علمی موجود ، درفراخوانهای جذب هیأت علمی اعلام آمادگی شد و متقاضیانی هم که مرکز آموزش عالی کاشمر را انتخاب کرده بودند ، روال قانونی در مورد جذبشان انجام شده و می توانم بگویم که ما 10 عضو هیأت علمی مشغول به کار داریم و تعداد اعضای هیأت علمی که در همین فراخوانهایی که پیگیری شده 12 نفر است که انشاا... پس از طی روال اداری به عنوان عضو هیأت علمی به مرکز آموزش عالی خواهند پیوست. عنایت بفرمایید در طول ده سال 10 عضو هیات علمی فعالیت داشتند، البته افرادی بودند که از مرکز آموزش عالی منتقل شدند یا استعفا دادند، ما با افزایش سرعت جذب هیأت علمی 12 عضو دیگر را درخواست جذب دادیم که کارهایشان در هیأت اجرایی با جدیت در حال پیگیری است. دومین اقدام اخذ مجوز مرکز رشد واحدهای فناور بوده است که تحت یک همکاری با پارک علم و فناوری خراسان رضوی افتتاح شده است. اقدام سوم اخذ مجوز گروه پژوهشی انگور و خشکبار برای این مرکز بوده که این مجوز در هیات امنا صادر شده و اخیرا هم یک طرح پژوهشی در این خصوص در حال اجرا است. اقدام بعدی ایجاد گروه علوم انسانی کاربردی در مرکز آموزش عالی کاشمر بوده است. تا االان این مرکز دارای پنج رشته و یک گروه بوده و به هر حال این مشکلی بوده که همکاران قبلی ما به این موضوع احتماال توجه نداشتند و در جهت حل آن اقدامی نشده، این موضوع مورد توجه ما قرار گرفت که باید به سمت افزایش تعداد گروه های آموزشی حرکت کنیم و از آنجایی که در این مرکز رشته علوم ورزشی و رشته مترجمی زبان انگلیسی داریم و اینها ذیل علوم انسانی تعریف میشوند، لذا به فکر افتادیم که این رشتهها را در قالب گروه علوم انسانی کاربردی ساماندهی کنیم. در هیات امنا این موضوع مطرح شد و خوشبختانه علیرغم مشکالتی که وجود داشت چون استحضار دارید وقتی می خواهیم چیزی را به چارت سازمانی اضافه کنیم، نماینده برنامه بودجه ایراد می گیرد و اجازه گسترش چارت را نمی دهد به هر حال این موضوع با ابتکار مرکز آموزش عالی کاشمر حل شد و گروه علوم انسانی کاربردی در مرکز آموزش عالی کاشمر ایجاد گردید . اقدام بعدی که در این دوره انجام شده، اخذ موافقت با ایجاد رشته مهندسی محیط زیست است. برای این رشته در دو سال گذشته هم پیگیری هایی انجام شده است که مورد مخالفت شورای محترم گسترش قرار می گرفت ولی با پیگیری های فراوانی که در همین چند ماه اخیر داشتیم، موافقت شورای گسترش را در این زمینه توانستیم بگیریم. اقدام بعدی اخذ اعتبار ویژه پژوهشی برای همه اعضای هیات علمی بود که این اعتبار از وزارت محترم علوم اخذ شد. در خصوص اقدامات رفاهی هم اخیرا بخشنامه ابالغ شده از طرف معاون اول رئیس جمهور در خصوص جداول مربوط به پرداخت امکانات رفاهی به کارمندان دولت، مورد پیگیری و اجرا قرار گرفته است.
مرکز آموزش عالی کاشمر چند دانشجو ، استاد و هیات علمی دارد؟ و در چه مقاطعی دانشجو می پذیرد؟
مرکز آموزش عالی کاشمر قریب 800 دانشجو، 10 عضو هیات علمی شاغل و 12 متقاضی در حال جذب می باشد. طبق آخرین آمار 93 استاد حق التدریس و مدعو داریم که این دوستان در امر آموزش ما را یاری می کنند. ما فعال در مقطع کارشناسی و در رشته های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، علوم و مهندسی محیط زیست ، علوم ورزشی ، مترجمی زبان انگلیسی، علوم و مهندسی آب دانشجو می پذیریم. میانگین پوشش خوابگاهی این دانشگاه چقدر است؟ مرکز آموزش عالی کاشمر خوابگاه ملکی ندارد به هر حال عمر این مرکز نزدیک به 12 سال است. اما حسب همکاری دانشگاه آزاد اسالمی واحد کاشمر، دانشجویان ما در خوابگاه های دانشگاه آزاد مستقر هستند که جا دارد از دانشگاه آزاد اسالمی واحد کاشمر تشکر کنم. تمامی آنهایی که متقاضی خوابگاه بودند در خوابگاه مستقر شدند . ما در خصوص پوشش خوابگاهی دانشجویان عزیز توانستیم با همان شرایطی که دانشگاه آزاد دارد، دانشجویان را اسکان دهیم. برجستهترین مزیت مرکز آموزش عالی کاشمر ، در مقایسه با دیگر مراکز علمی کشور ، کدام است؟ پاسخ این سوال ابعاد متنوعی دارد . اول باید به این موضوع توجه کنیم این مرکز قریب به یک دهه است که تاسیس شده و این مدت نسبت به عمر آموزش عالی کشور عدد پایینی است. در حقیقت این مرکز در مقایسه با آموزش عالی کشور یک نوجوان و یا حتی یک کودک محسوب می شود و توقعاتی که از یک دانشگاه 90 ساله مثل دانشگاه تهران داریم و یا دانشگاه هفتاد ساله ای مثل دانشگاه فردوسی داریم را نمی شود از دانشگاه کاشمر داشت. همان طور که معقول نیست یک انسان چهل، پنجاه ساله را به لحاظ توانایی و امکانات مادی و معنوی با یک کودک 10 ساله مقایسه کنیم. مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یک دانشگاه دولتی در منطقه ترشیز باید قابل توجه باشد. اساسا کار دانشگاه در جامعه باال بردن معرفت اجتماعی است .اگر افرادی که در دانشگاه فعالیت علمی دارند را در دو دسته کلی اساتید و دانشجویان دسته بندی کنیم، از آنجا که اساتید سطح قابل قبولی از مدارج علمی را طی کردهاند و اکثریت دارای دکترای تخصصی هستند و یا در چند رشته متخصص شده و صاحب اجتهادند، لذا چنانچه جامعه با مسئلهای روبرو شود قطعا یک عضو هیات علمی با توجه به ماهیت کارش، مسئله را می تواند بهتر تحلیل کند و بهتر از دیگران راه حل ارائه دهد. بنابراین دانشگاه کارش باال بردن معرفت جامعه و حل مسائل جامعه ای است که در آن قرار گرفته، به شرط آن که توانایی این کار را داشته باشد و این توانایی را در صورتی دارد که هیات علمی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی قابل قبولی داشته باشد. بدیهی است از یک فرزند 10 ساله نمی توان انتظار داشت که چالش های عمیق یک خانواده را حل کند ، زمانی می توان این انتظار را داشت که خانواده در جهت رشد و بالندگی فرزند تالش کند، امکانات در اختیارش قرار داده و شرایط رشد فرزند را فراهم کند. آن وقت است که فرزند رشد یافته می تواند در حل مشکالت خانواده مشارکت موثری داشته باشد. برای دانشگاه ها هم چه مرکز آموزش عالی کاشمر و چه دیگر دانشگاه ها باید ابتدا آن منطقه ای که دانشگاه در آن قرار گرفته است اقدامات حمایتی در جهت تقویت دانشگاه انجام دهند و بعد از آن است که دانشگاه در حل مسائل جامعه تاثیر فراوانی دارد. ضمنا وقتی ما مزیت های نسبی منطقه را احصا کنیم و آسیبها و مخاطرات منطقه را متوجه شویم هوشمندی آن است که فعالیت های علمی ما در جهت تقویت مزیت های آن منطقه و نیز کنترل مخاطرات تنظیم شود. کار دانشگاه این تنظیمگری می تواند باشد و باید باشد. به عنوان مثال در شهرستان کاشمر، کشاورزی، صنعت و گردشگری دارای اولویت به نظر می رسند. دانشگاه می تواند در جهت تقویت مزیت های نسبی پژوهش و مشاوره انجام دهد. در مرکز آموزش عالی کاشمر افراد متخصصی در گروه مهندسی آب و محیط زیست داریم که این دوستان می توانند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشند. بنده مقاله ای را مطالعه می کردم با این عنوان که » اهتمام حاکمان به رشد علم دلیل پرورش ابن سیناها است«. مثال شخصیت کم نظیری مثل خواجه نصیرالدین مشاور و وزیر ِ حاکمان بوده است. باید خواست مسئولین از دانشگاه رخ دهد، به طوری که یک متخصص در دانشگاه برای مسئولین پژوهش کند و نتیجه پژوهش را در اختیار آنان قرار دهد. اگر چنین اتفاقی بیفتد علی القاعده وجود مراکز دانشگاهی در هر منطقه ای بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در مرکز آموزش عالی اعضای هیات علمی که تعداد اندکی توانستهاند تا االن 200 مقاله علمی و پژوهشی در مجالت معتبر منتشر کنند 31 طرح پژوهشی داخلی و بیرون از مرکز و 19 کتاب به رشته تحریر درآورده اند . دو کنفرانس در مرکز آموزش عالی کاشمر تاکنون برگزار شده است. ما هم به دنبال این هستیم که بتوانیم سمینار آنالیز هارمونیک که مربوط به رشته ریاضی است و در مهندسی برق و در علوم کامپیوتر هم کاربرد دارد را برگزار کنیم. مرکز آموزش عالی ، چه مزایایی برای یک شهرستان دارد ؟ در شهرستانی مثل کاشمر افراد زیادی هستند که تحصیالت دانشگاهی دارند و در دانشگاه ها به عنوان هیات علمی یا اساتید مدعو فعالیت می کنند. اگر جایی مثل دانشگاه نباشد این افراد در ادارات مختلف متفرق می شوند و یا به شهرهای دیگر می روند یعنی مهاجرت نخبگان را خواهیم داشت، چه در قالب این که افرادی برای ادامه تحصیل از این شهر خارج شوند چه افرادی که تحصیالت تکمیلی دارند. مرکز آموزش عالی کاشمر همه این افراد را جمع کرده است. شما هیچ سازمان دیگری را نمیتوانید پیدا کنید که در این سطح وسیع افراد متخصص را جمع کند و وقتی این اجتماع ایجاد می شود ؛ از دل این صحبت کردنها و اظهار نظرها، گفتمان ایجاد می شود و نظراتی که عنوان می کنند مورد تضارب قرار گرفته و این نظرات می تواند نظرات مشاوره ای قوی برای شهرستان باشد. یکی دیگر از مزیت های این مرکز دانشگاهی، معرفی شهرستان به جامعه علمی به صورت بین المللی است. اعضای هیات علمی وقتی مقاله در ژورنال های خارجی منتشر می کنند وابستگی سازمانی مرکز آموزش عالی کاشمر را درج می نمایندو این یعنی شهرستان کاشمر را به واسطه فعالیت های علمی خود در سطح گروه های علمی و دانشمندان بین المللی معرفی می کنند. مرکزآموزش عالی کاشمر چه عناوین کشوری یا استانی تاکنون کسب کرده است؟ در بحث ورزش های همگانی منطقه 9 دانشجویان این مرکز در رشته والیبال و هفت سنگ مهارتی مقام دوم، در المپیاد سراسری ورزش همگانی دخترانه که در مرداد 1401 در شهرکرد برگزار شد در هفت سنگ مهارتی تیم ما در کشور خوشبختانه مقام سوم را کسب کرد. در خرداد 1401 در مسابقات دو ومیدانی دانشجویان پسر منطقه 9 کشور مقام سوم را توانستیم کسب کنیم . تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیالن مرکز آموزش عالی کاشمر در دوره های تحصیالت تکمیلی کارشناس ارشد در دانشگاه های بسیار خوب قبول شده اند و حتی برخی از دانشجویان ما در حال اتمام دوره دکترای خود هستند. برای رشته کامپیوتر مقام سوم کشوری را در رشته تولید محتوای بسیج و همین طور در همین مسابقه تولید محتوا که در خراسان جنوبی برگزار شد، این مرکز رتبه اول را کسب کرد . ضمنا دانشجویان کامپیوتر تاکنون چندین مقاله ژورنالی در ژورنال های بسیار معتبر توانستند با اساتید چاپ کنند و در شش کنفرانس بین المللی هم توانستند مقاالتشان را ارائه بدهند در ارتباط با بازار کار هم، اقدامی انجام شده است؟ هماهنگی جهت اخذ تسهیالت برای هسته های مستقر در مرکز نوآوری، تفاهم نامه با مدير عامل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ پیشرو صالح کاشمر آقای قدیر صالحی امضا کردیم که دانشجویان مستعد مرکز در رشته های مهندسی کامپیوتر، مترجمی زبان انگلیسی جهت بورسیه به این شرکت معرفی میشوند. برگزاری تعداد زیادی کارگاه های مهارت افزایی و کار آفرینی در حوزه ی اشتغال توسط مرکز نوآوری این دانشگاه انجام شده ، ضمنا باید به عرض برسانم 13 هسته در مرکز نوآوری مستقر هستند و امکاناتی مرکز نوآوری در اختیار ایشان قرار داده تا بتوانند تحقیقات خود را انجام دهند و دو گواهی ثبت اختراع را دانشگاه حمایت کرده و در آن سهیم است. برای آینده دانشگاه ، چه برنامه هایی را در نظر گرفته اید؟ اصلی ترین هدف دانشگاه توسعه فضای آموزشی، افزایش امکانات خوابگاهی و رفاهی و همین طور پیگیری افزایش تعداد اعضای هیات علمی است. باید بتوانیم برخی محدودیتها را کاهش دهیم. پس یکی از اقدامات اساسی ما این است که تالش کنیم با کمک مسئولین شهرستان و نماینده محترم مجوز بودجه مستقل ساخت پردیس مرکز آموزش عالی را از سازمان محترم برنامه و بودجه بگیریم. ما در سال گذشته پیگیری های زیادی انجام دادیم ولی متاسفانه سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت نکرد . امسال دوباره در حال پیگیری هستیم و امیدواریم ردیف بودجه مستقل را اخذ کنیم. اقدام بعدی این است که مرکز آموزش عالی را به مجتمع آموزش عالی ارتقا دهیم، اقدامات در این زمینه در حال تنظیم است. چه توصیه هایی برای دانشجویان دارید؟ اول این که خود را در آن سطح که بخواهم برای دانشجویان توصیه داشته باشم احساس نمی کنم. خوشبختانه دانشجویان در موارد زیادی پیگیری های خیلی خوبی انجام می دهند و نظرات ارزشمندی دارند. اما برای این که توصیه ای داشته باشم و در حقیقت به خودم تذکر دهم از بیانات مقام معظم رهبری کمک می گیرم. ایشان در جلسه ای که با دانشجویان داشتند توصیه هایی بیان فرمودند. اولین توصیه ایشان این است که دانشجویان باید از انفعال و ناامیدی پرهیز کنند. قرار نیست دانشجویان ناامید باشند . وادی علم وادی ناامیدی نیست. توصیه دوم اندیشه ورزی است. توصیه سوم این است که دانشجویان دور از مسائل کشور نباشند. اهتمام داشته باشند که مسائل کشور را بفهمند و در جهت حل آنها مشارکت داشته باشند. توصیه بعدی مطالبه گری دانشجوست. ایشان می فرمایند البته این مطالبه گری نباید جوری باشد که فرصت سوء استفاده بیگانگان را فراهم کند. توصیه بعدی این است که دانشگاه و تشکل های دانشجویی فعالیت بین المللی داشته باشند و آخرین توصیه این است که مسئولیت کنونی را دانشجویان به عنوان پله ای به مسئولیتهای باالتر قرار ندهند یعنی خدای نکرده سوء استفاده ای در این مورد انجام نشود. در همه این زمینه ها اخالق مد نظر باشد که خوشبختانه دانشجویان ما همه فهیم و با مطالعه هستند و بنده خدا را شاکرم که فرصت خدمت به این انسان های فرهیخته را به بنده عطا فرمود. و در پایان اگر مطلب یا سخن ناگفته ای دارید بفرمایید. همان طور که گفتم امیدوارم مسئولین شهرستان دانشگاه را به عنوان یک نهاد زودبازده در نظر نگیرند . دانشگاه کودکی است که باید به آن کمک شود باید در جهت بالندگی و رشد از دانشگاه حمایت شودتا این کودک بتواند وقتی رشید شد به حل معضالت منطقه خود بپردازد. مرکز آموزش عالی کاشمر در مقایسه با شهرها اطراف مثل گناباد، تربت حیدریه و نیشابور از نظر فیزیکی توسعه پیدا نکرده و از نظر امکانات محدودیت های زیادی دارد. اما در گزارش رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که توسط ISC منتشر شده است، مرکز آموزش عالی کاشمر نسبت به دانشگاه های تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و صنعتی بیرجند در جایگاه و رتبه باالتری قرار گرفته است یعنی مرکز آموزش عالی کاشمر از نظر پژوهشی و علمی موقعیت خوبی دارد. این موضوع میطلبد که مسئولین محترم شهرستان ، این دانشگاه را کمک و یاری کنند. کمک به دانشگاه هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. مصاحبه اصلی ترین هدف دانشگاه توسعـه فضای آموزشی، افزایش امکانات خوابگاهی و رفاهی و همیـن طـور پیگیـری افزایـش تعـداد اعضای هیأت علمی است. در گزارش رتبهبندی دانشگاه ها و مراکــز آموزش عالی کشـور کـه تـوسـط ISC منتشر شـده اسـت، مرکـز آموزش عالی کاشمـر نسبت به دانشگاههـای تربت حیدریـه، گنابـاد، نیشـابور و صنعتـی بیـرجند در جایگاه و رتبـه باالتری قرار گرفتـه است.
نوشتن نظر:
ارسال پاسخ